Socialsekreterare till Utredningsenheten barn och familj

Socialsekreterare till Utredningsenheten barn och familj

Arbetsbeskrivning

Nu söker vi två nya kollegor till oss på utredningsenheten barn och familj! Vi söker dig med gedigen erfarenhet av socialt utredningsarbete, samt dig med erfarenhet av utredningsarbete men som vill utvecklas tillsammans med vår kompetenta arbetsgrupp.

Vi på utredningsenheten barn och familj (enhet 1) utgör en av kommunens två utredningsenheter som handlägger ärenden som berör målgruppen barn och unga i åldrarna 0-17 och deras familjer. Våra ärenden kommer från kommunens mottagningsenhet som beslutat om att inleda utredning, där vi tar vid. Barnen och familjerna vi möter befinner sig i olika socialt utmanande situationer, vilka vi utreder och beviljar insatser kring för att förändra situationen. När vi beviljat en insats tar kommunens resursenheter vid för att verkställa att individen eller familjen får sin stödinsats.

Som arbetsgrupp består vi av socialsekreterare indelade i fyra team som handleds av teamledare och enhetschef. Läs gärna mer om våra två tjänster vi söker nedan!



ARBETSUPPGIFTER
Har du erfarenhet av myndighetsutövning och har tankar om hur systematiskt kvalitetsarbete kan bidra till rättssäkra beslut? Nu söker vi två nya kollegor som vill vara med i vårt viktiga arbete som gör skillnad för individen.

Barnkonvention, systematiskt kvalitetsarbete och tidigare rättsfall vi strävar efter rättssäkerhet i arbetet med myndighetsutövning och efterfrågar din erfarenhet som socialsekreterare. I rollen utreder du de ärenden som berör olika ohållbara sociala situationer barn och deras familjer befinner sig i. Du arbetar därför utifrån SoL, bereder ärenden med stöd av LVU och LVM samt gör skyddsbedömningar vid behov. På detta sätt får du en variation i arbetet, alltifrån mer akuta beslut till längre pågående ärenden. Efter beslut om insatser arbetar du med uppföljning av de beslut som tagits.

Vad är aktuellt på enheten?
Enhetschef Annica berättar om mål och utmaningar inför år 2021 där "en av utmaningarna handlar om att skapa förutsättningar för reell delaktighet och se över klientinflytandet i utredningsarbetet". Annica förklarar vidare att "det krävs insyn i och erfarenhet av myndighetsövning för att hitta rätt vägar". Denna utmaning är något vi som enhet tillsammans kommer att anta inför och under år 2021. Utöver det handlar målen även om just rättssäkerheten, att arbeta kvalitativt och att tillsammans fortsätta sträva efter korrekta beslutsunderlag. Vår enhet har även som mål att ständigt vara uppdaterad inom de sociala normer och utsatta målgrupper vi möter, för att värderingar är en viktig aspekt när vi talar om korrekta och objektiva beslutsunderlag. Vill du vara med i vårt arbete?




KVALIFIKATIONER
Dessa två tjänster vi söker har olika profiler och därför varierar våra krav och meriterande mellan tjänsterna. För båda tjänsterna gäller utbildningskrav socionomexamen (alt. beteendevetare med kompletterade hp/p inom socialt arbete), samt meriterande med erfarenhet av arbete utifrån värdegrund med normkritiskt förhållningssätt inom socialt arbete. Utöver det gäller följande krav och meriterande per tjänst.

Tjänst 1:
• Minst fem års arbete med myndighetsutövning (krav)
• Erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom flera områden, som vuxenutredning, familjerätt, barn osv (meriterande)
• Erfarenhet av att följa upp beslutade insatser (meriterande)
• Erfarenhet av arbete med systematiskt kvalitetsarbete (meriterande)
• Erfarenhet av arbete med klientdelaktighet i utredningsprocessen (meriterande)

Tjänst 2:
• Minst 3 års erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom utredningsarbete (meriterande)
• Erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom barn- och ungdomsärenden (meriterande)


Är du osäker på om du besitter kompetensen vi efterfrågar? Varmt välkommen med din ansökan så värderar vi din kompetens mot tjänsterna vi söker. Vi ser fram emot att läsa din ansökan!

ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den ligger till grund för vårt urval. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du anger annonsens referensnummer.

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund. Vi arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringskonsult Helena Swärd
016-7102573
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67
Rekryteringskonsult Hanna Söderberg

Rekryteringsenheten
016-710 70 77
Enhetschef Vuxen- och beroendeenheten Tarja Hyvönen Sjögren
016-7101592
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67 (sem. v.32-34)
Rekryteringskonsult Robert Isaksson
016-710 12 37 (sem v.32-33)
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Rekryteringskonsult Malin Gustafsson
016 710 28 13
Rekryteringskonsult Julia Mortimer
016-710 12 37

Sammanfattning

Besöksadress

63186 Eskilstuna
None

Postadress

Alva myrdals gata 3d
Eskilstuna, 63186

Liknande jobb


Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

26 april 2024

Socialsekreterare

Socialsekreterare

5 april 2024

26 april 2024

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

26 april 2024