Socialsekreterare till vuxenenheten, vikariat

Socialsekreterare till vuxenenheten, vikariat

Arbetsbeskrivning

Kom närmare - kom till Nykvarns kommun! Med naturen som granne och storstadens puls runt hörnet väntar ungefär 11 000 invånare på att just du och din insats ska göra skillnad i deras vardag. Vi är en relativt ung kommun - driv, ansvar och utvecklingsvilja präglar oss. Idag är vi cirka 800 engagerade medarbetare, och vi behöver bli fler. Är du en av dem?

Vill du ha ett roligt, varierande och meningsfullt jobb i en utvecklande miljö? Vuxenenheten i Nykvarns kommun söker nu en ny medarbetare, vill du anta utmaningen att bli vår nya medarbetare?
Vi erbjuder ett roligt, utmanande och utvecklande arbete med trevliga och kompetenta kollegor i en ung kommun där det händer mycket.
Viktigt för oss är:
* Mentorskap under introduktionen.
* Att arbeta tillsammans - teamarbete.
* Att göra skillnad för våra kommuninvånare.
* Att tänka nytt - för våra brukares bästa.
* Jämställdhet i utredningar och bedömningar.
* Möjlighet att utvecklas inom yrkesrollen.
Vuxenenheten är en del av Myndighetsavdelningen och ansvarar för utredning, bedömning, beslut samt uppföljning enligt gällande lagstiftning samt kommunala riktlinjer. Vi förutsätter att du som söker är väl insatt i lagstiftningen som styr vår verksamhet.

Tjänsten är delad på två områden vilket innebär att i den 100 % tjänsten arbetar du 50 % ekonomiskt bistånd och 50 % som avgiftshandläggare. Som socialsekreterare kommer du att ansvara för utredning enligt Socialtjänstlagen (SoL). Inom ekonomiskt bistånd är dina arbetsuppgifter att utreda och bedöma rätten till ekonomiskt bistånd med fokus på socialt förändringsarbete som mobiliserar och utvecklar den sökandes egen förmåga och kompetens. Du ska stödja individer som av olika anledningar står utanför den ordinarie arbetsmarknaden. Detta genom att verka för individens väg mot egen försörjning genom arbete, arbetsmarknadsåtgärder eller via studier.
Tjänsten innebär ett nära samarbete med övriga handläggare på avdelningen så som utförarverksamheter och andra samarbetspartners både inom och utanför kommunen.
Som avgiftshandläggare ansvarar du för omsorgskontorets fakturor till kund, dvs handlägger, utreder, beräknar och fattar beslut om avgifter. Du håller dig ajour med gällande lagstiftning och ansvarar för att rätt faktura kommer ut till rätt kund i rätt tid.


Vi söker dig som är utbildad socionom, jurist, beteendevetare eller har annan utbildning som vi bedömer likvärdig.
Eftersom arbetet innebär mycket dokumentation ställs höga krav på administrativ förmåga samt förmåga att uttrycka sig väl i svenska språket, såväl i tal som i skrift. Du ska tycka om mötet med människor och ha en god samarbetsförmåga och kunna prioritera dina arbetsuppgifter. Erfarenhet av myndighetsutövning inom socialt arbete och att ha läst socionomprogrammets juridikkurs är meriterande.
Du är tydlig, kommunikativ och strukturerad med en hög grad av personlig mognad och självkännedom. Du är lyhörd och kan härbärgera oro och ge stöd även i komplexa sammanhang. Vi kommer att fästa stor betydelse vid personlig lämplighet.
B-körkort är önskvärt då resor med bil i tjänsten kan förekomma.
Vänta inte med att skicka in din ansökan, vi kommer att kalla till intervjuer löpande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Nykvarns kommun
  • 1 plats
  • 11 dagar - 3 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 mars 2021
  • Ansök senast: 19 mars 2021

Liknande jobb


Barnsekreterare

Barnsekreterare

24 april 2024

24 april 2024