Socialt ansvarig samordnare (SAS)

Socialt ansvarig samordnare (SAS)

Arbetsbeskrivning

I stadsdelsförvaltningen Östra Göteborg arbetar cirka 1800 medarbetare tillsammans för att möta invånarnas behov av service. Stadsdelen Östra Göteborg omfattar områdena Bergsjön, Gamlestaden, Kortedala, Kviberg och Utby och här bor drygt 50 000 invånare. Stadsdelen har goda kommunikationer och närhet till Göteborgs centrum. Här finns unika naturområden och en varierad bebyggelse där utveckling, förnyelse och expansion sker inom många områden. Stadsdelens struktur och mångfalden bland invånare och medarbetare gör arbetet hos oss utvecklande och lärorikt.

Som anställd hos oss gör du en viktig insats för att Östra Göteborg ska vara ett attraktivt område att leva, verka och bo i. Genom ditt arbete är du med och utvecklar staden tillsammans med andra. Vill du vara en del av detta?


ARBETSUPPGIFTER
Nämndorganisationen i Göteborgs Stad omorganiseras vid årsskiftet 2020/2021. Stadsdelsnämnderna läggs ner och nya facknämnder bildas. Socialförvaltningen kommer att organiseras som fyra förvaltningar; Centrum, Hisingen, Nordost och Sydväst som tillsammans ska se till att alla ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga ska få en god start i livet.

Efter årsskiftet kommer denna tjänst att tillhöra den nya Socialförvaltningen Nordost som omfattar områdena i Östra Göteborg och Angered. Vid en eventuell intervju berättar vi gärna mer om den nya organisationen.

Vill du arbeta med att kvalitetssäkra individ- och familjeomsorgen för våra medborgare? Nu söker vi dig som vill ta dig an det viktiga uppdraget som Socialt ansvarig samordnare (SAS) i den nya socialförvaltningen Nordost. Genom stöd och uppföljning och utifrån ett helhetsperspektiv arbetar du aktivt med att säkerställa och bidra till förvaltningens långsiktiga ansvar.

Du stödjer verksamheterna i det systematiska kvalitetsarbetet samt bidrar till utveckling av rutiner och arbetssätt. Vidare ansvarar du för bedömning och utredning av Lex Sarah-rapporter samt gör eventuella anmälningar till tillsynsmyndigheten IVO. I uppdraget ingår även uppföljning av vidtagna åtgärder vid identifierade fel och brister i verksamheten.

Som SAS granskar du verksamheten i enlighet med Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för kvalitet i verksamhet. Arbetet innefattar omvärldsbevakning bland annat gällande lagstiftning och du kommer att ingå i nätverk både i stadsdelen och i staden. Du deltar i introduktion och fortbildning av personal, genomför utredningar och bereder ärenden till nämnd och utskott.

Tjänsten är placerad på Kanslienheten, inom avdelningen Stab och kommunikation, tillsammans med nämnd- och utskottssekreterare, arkivarier, registrator och nämndadministratörer. Du är underställd förvaltningscontroller/kanslichef och enheten ansvarar för strategiskt stöd och uppföljning, stöd och service till nämnd och förvaltning samt övergripande kvalitetsfrågor och intern kontroll.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har flera års erfarenhet av social dokumentation inom verksamhetsområde SoL samt är väl insatt i lagstiftningen. Då du i denna roll kommer att samarbeta med våra verksamheter inom individ- och familjeomsorgen ser vi det som meriterande med erfarenhet från denna verksamhet, gärna som chef eller i en liknande roll som innefattat ledarskap, verksamhetsutveckling eller kvalificerad utredning. Tidigare erfarenhet av arbete med tillsyn och granskning ser vi som meriterande.

Du som söker är en mål- och resultatorienterad person som tar egna initiativ och stimuleras av att bidra till en effektiv, kvalitetsmedveten organisation. Du är van vid att arbeta självständigt och tar stort ansvar för dina arbetsuppgifter. Du måste ha god kommunikationsförmåga, dialogen med såväl chefer som medarbetare i förbättringsarbetet är av största vikt.
I denna roll är det viktigt att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet som ska göras på ett effektivt sätt samt att du är tydlig i din kommunikation. Du har en god analytisk förmåga och trivs med att arbeta med komplexa frågor och att lösa problem. För tjänsten krävs att du är mångsidig, tolerant och trygg i din yrkesroll. Att vägleda chefer och medarbetare ställer krav på att du är prestigelös utan att förlora fokus på målet samt att du är lyhörd och har en god samarbetsförmåga.

Ett krav för tjänsten är att du har en god datavana och är bekant med att hantera verksamhetssystem som förekommer inom området. Det är även viktigt att du är duktig på att uttrycka dig på svenska, i tal och skrift.

Välkommen med din ansökan! Ett löpande arbete med urval och intervjuer kan komma att påbörjas redan före sista ansökningsdatum.

ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.

I Östra Göteborg arbetar vi för att arbetsmiljön ska vara god och hälsofrämjande. Som anställd erbjuds du ett friskvårdsbidrag och även ett flertal rabatterade aktiviteter. Rökfri arbetstid tillämpas i hela förvaltningen.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Utredare

Utredare

16 januari 2023

Utredare till Kansliet för medicin

11 januari 2023

11 januari 2023