OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Helsingborgshem är ett modernt bostadsföretag med 12 000 hyreslägenheter i 30 bostadsområden. Vi ägs av Helsingborgs Stad och var femte Helsingborgare har sitt hem hos oss. Vår vision är att göra Helsingborg till en attraktiv stad att leva och bo i för en mångfald av människor. Tillsammans med helsingborgarna vill vi skapa de bästa förutsättningarna för att stadens alla stadsdelar ska ha en positiv identitet som både boende och besökare kan vara stolta över. Vi är 200 medarbetare som brinner för hela stadens välmående och som genom ett öppet och aktivt förhållningssätt vill möta våra kunders drömmar om livet hemma.
Boendevärd är en ny spännande tjänst som rör sig i gränslandet mellan socialt arbete, integration, kundkontakt och marknad.
Arbetsuppgifter:
- Ditt jobb blir att på ett tryggt och serviceinriktat sätt säkerställa att alla våra hyresgäster får bra förutsättningar för att förstå sina rättigheter och skyldigheter gällande hur det är att leva och bo i en hyresrätt samt att bygga broar mellan våra kunder och kundansvariga.
- Som boendevärd möter du en bredd av kunder och ditt uppdrag är att skapa relationer med dem vi tidigare haft svårt att möta. Detta gör du vanligtvis i hemmiljö och syftet är oftast att informera om saker som har med boendet att göra men kan även vara saker kopplat till frågor eller kultur som rör det svenska samhället. I samverkan med vår boendeutvecklare och kundansvariga skapar du också möten mellan olika etniska grupper i våra bostadsområden.
- I samarbete med våra säljare ombesörjer du lägenheter till bostadssociala programmet och du ansvarar för uthyrning, i förekommande fall visning, kontraktsskrivning samt boendeuppföljning m.m. Du ansvarar för dokumentation, uthyrning m.m. i avseende tillgänglighetsanpassade lägenheter. Utöver ovanstående uppdrag arbetar du med olika typer av sociala insatser såsom proaktivt arbete för att minska och förebygga störningar, tolkstöd och olika typer av förebyggande åtgärder t.ex. SFI föreläsningar
Kvalifikationer:
- Utbildningsmässigt har du en högskoleexamen från Socionomprogrammet alternativt inom beteendevetenskap eller liknande. Vidare har du goda kunskaper i svenska, engelska och ett tredje språk (arabiska, gambiska språken, BKS språken (bosniska, serbiska, kroatiska) eller albanska), både i tal och skrift. Fler språk utöver dessa är meriterande. För tjänsten krävs körkort och tillgång till egen bil.
Meriterande
- Erfarenhet av socialt arbete med inriktning på integration och/eller erfarenhet av bostadssociala frågor (t.ex. från Migrationsverket, Försäkringskassan, Arbetsförmedling, Socialförvaltningen eller liknande)
- Kunskap om bostadsmarknadens förutsättningar, svenska samhället och villkor
- Erfarenhet av att möta personer med olika etnisk och/eller kulturell bakgrund
- Erfarenheter såsom kulturkunskap, interkulturell kommunikation och volontärs/utlandserfarenhet
Egenskaper:
- Som person har du en välutvecklad förmåga att se och möta människors behov i olika situationer, du är en god lyssnare och har lätt för att kommunicera, bygga relationer och skapa förtroende hos olika målgrupper. Du är utåtriktad, idérik, initiativtagande och drivs av att arbeta i en bred kundorienterad roll med många kontaktytor där du tar ett stort eget ansvar. Att kunna vara ödmjuk och empatisk inför skillnader i olika individers livssituationer är mycket viktigt
Utbildningsinriktning:
- Psykologi
- Språk
- Sociologi
- Utbildningstitel: Socionom
Utbildningsnivå:
- Universitet/Högskola
Språk:
- Svenska
- Engelska
- Arabiska
Kontaktpersoner på detta företaget
HR-administratör Elof Sturesson
HR-Generalist Elof Grahn
Chef Bosocial utveckling Mikaela Åberg
042-20 80 00