Socionom till Familjehemsvården

Socionom till Familjehemsvården

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om hållbar tillväxt och god livskvalitet. Kom och väx med oss!


Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak.



Beskrivning
Resursenheten har en organisatorisk tillhörighet hos Arbetsmarknads-och socialförvaltningens Familjeavdelning i Karlstad.

Resursenheten består av en kunnig och engagerad arbetsgrupp med 10 socionomer, där flera medarbetare har lång erfarenhet av familjehemsvård.

 

Arbetsuppgifter
Barn och ungdomar som av olika anledningar inte kan bo i sin biologiska familj är i stort behov av samhällets stöd. En del av dem behöver bo tillfälligt i jourhem eller stadigvarande i familjehem. De är i behov av omfattande stöd för att kunna utvecklas positivt. God kvalitet inom familjehemsvården är därför mycket viktig och ställer krav på fungerande rekrytering och utredning av familjehemmen samt utbildning och stöd till familjehemmen. Vi söker nu en familjehemssekreterare till vår Resursenhet i Karlstad. Arbetsuppgifterna består i att utreda, handleda och stötta de familjer som gör en insats som familjehem för de barn och unga i Karlstad kommun som behöver en ny familj att leva tillsammans med.

När du kommer till oss får du en egen mentor och introduktion så att du kommer in stegvis i arbetet. Vi har också en ärendehandledare på enheten som vägleder och handleder dig i ditt dagliga arbete. Utöver detta kommer du att få ett erfaret gäng att lära känna och jobba med.

 

Kvalifikationer
Du har en bakgrund inom socialtjänsten med erfarenhet av att rekrytera, utreda och stötta familjehem. Som person är du stabil, engagerad och lösningsinriktad. Du trivs med att arbeta självständigt såväl som i grupp. Du är duktig på att strukturera och samordna arbetet och uttrycker dig väl i tal och skrift. Du har möjlighet att ha en flexibel arbetsdag utifrån att tjänsten innebär en del resor.

Du har en socionomexamen. Påbyggnadsutbildning inom området är meriterande så som Kälvestensmetoden, MAFI och handledarutbildning. Hänsyn kommer att tas för personlig lämplighet för tjänsten.

Körkort B och för manuell växellåda är ett krav.

Intervjuer kommer att påbörjas under ansökningstiden.

 




För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb