Solna stad söker stadsarkivarie

Solna stad söker stadsarkivarie

Arbetsbeskrivning

Solna stad är arbetsplatsen för dig som vill vara med och göra skillnad i människors vardag, både för våra medborgare och för de som arbetar här eller som besöker oss. Hos oss kommer du att arbeta med stimulerande frågor i en av Sveriges snabbast växande kommuner.

Nu söker vi dig som vill vara med och forma framtidens stadsarkiv. Stadsarkivet i Solna stad arbetar på uppdrag av en arkivmyndighet, kommunstyrelsen. I arkivdepån finns protokoll och handlingar från nämnder och tidigare municipalsamhällen, skolbetyg, handlingar från socialtjänsten, personalhandlingar, röstlängder och mycket mer.

Stadsarkivet har en viktig roll i att göra det möjligt och enkelt för våra kolleger på förvaltningarna att följa lagar och regler som gäller för informationshanteringen och leveranser till stadsarkivet. Under 2021 införde staden ett e-arkiv, ett system för digitalt långtidsbevarande och hållbar hantering av digitala handlingar. För närvarande pågår ett förvaltningsövergripande arbete med att ansluta stadens olika verksamhetssystem till e-arkivet, för att på sikt kunna leverera digitala handlingar till slutarkivet. Parallellt pågår även ett arbete med att ta fram nya dokument- och informationshanteringsplaner för samtliga nämnder, ett arbete som leds av stadsarkivet tillsammans med kollegor på kansliet.

Stadsarkivet tillhör organisatoriskt kanslienheten som ingår i avdelningen för kommunikation och kansli på stadsledningsförvaltningen. I kanslienheten ingår även stadens nämndsekretariat, överförmyndarkansli, registratur, internservice och stadens övergripande juridiska funktion.

Arbetsbeskrivning

Som stadsarkivarie är du stadens expert inom arkiv- och informationshantering. Du företräder arkivmyndigheten i arkivfrågor och utfärdar gallringsbeslut, hanterar bevarandeutredningar och säkerställer att staden följer gällande lagkrav inom området. I dina vardagliga uppgifter ingår att lämna ut allmänna handlingar, upprätta styrande dokument, arkivvård samt att stödja och utbilda dina kollegor i frågor som rör dokumenthantering och arkivering.

Du arbetar med att underlätta för förvaltningarna att följa lagar och regler som gäller för informationshantering samt bistår vid leverans av handlingar som ska till stadsarkivet. Du får även en viktig roll i det pågående arbetet med att succesivt ansluta stadens olika verksamhetssystem till e-arkivet.

Du kommer att ta vid det arbete som pågått under de senaste två åren med att ta fram nya dokument- och informationshanteringsplaner för stadens nämnder. 

Vem söker vi?

Vi söker dig som är utbildad arkivarie med flera års erfarenhet från liknande befattning inom offentlig sektor, gärna i en kommun, med intresse för både den analoga arkivvärlden och den digitala. Du har goda IT-kunskaper och vi ser gärna att du har praktisk erfarenhet av e-arkiv. Det är meriterande om du har kunskap inom informationsklassning och processbaserade dokumenthanteringsplaner. 

Du arbetar självgående och strukturerat. Du har servicekänsla, har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter samt tar ansvar för ditt eget arbete. 

Vårt erbjudande

Vi erbjuder dig en spännande roll i staden där du får vara med och påverka och göra skillnad. Tjänsten innebär även goda möjligheter till utveckling och ett stort eget ansvar. 

Hos oss har du årsarbetstid vilket innebär att du får planera din arbetstid utifrån din egen och verksamhetens behov. Solna stad har goda kommunikationsmöjligheter med tunnelbana, tvärbana, pendeltåg och bussar. 

Om ansökan

Varmt välkommen med din ansökan innehållandes CV och personligt brev senast 14 april. Intervjuer kommer att ske fortlöpande under processens gång. 

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde snarast. 

Om du har några frågor är du välkommen att höra av dig till tillträdande avdelningschef Johanna Hultgren, johanna.hultgren@solna.se eller 08-746 10 83.

 


I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor. Förvaltningen hanterar bland annat övergripande frågor inom ekonomi, kansli, internservice, kontaktcenter, HR, upphandling, IT, kommunikation, genomförande av allmänna val samt trygghet och säkerhet.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Solna Stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 mars 2022
  • Ansök senast: 14 april 2022

Liknande jobb


E-arkivarie till stadsledningskontoret

E-arkivarie till stadsledningskontoret

24 januari 2023

Arkivarie

Arkivarie

3 januari 2023

14 november 2022

E-arkivarie till stadsledningskontoret

E-arkivarie till stadsledningskontoret

1 november 2022