Solution Lead till SJ

Solution Lead till SJ

Arbetsbeskrivning

I snart 170 år har vi på SJ fört människor närmare varandra och bundit samman landet. Det är ett arv vi värdesätter, men vår resa har bara börjat. Tillsammans skapar vi dagens - och morgondagens resande. Följer du med?

Följ med på vår resa mot ett hållbart samhälle! Ta chansen att leda det digitala arbetet in i nästa årtionde för ett av Sveriges grönaste företag! Som Solution Lead får du en strategisk nyckelroll med stort ansvar i ett bolag som står inför en spännande förändrings- och tillväxtresa!

Din kommande roll
Som Solution Lead är du med och skapar SJs roadmap för den kommersiella affärens digitala lösningar & produkter. Du behöver ha en mycket god förståelse för SJs övergripande affärsbehov och ha skapa en tydlig vision i vart SJs digitala lösningar är på väg och säkerställer arbetet med att få in verksamhetens behov i utvecklingsarbetet. Du leder översättningen av affärsvision och behov till digitala lösningar, med ett fokus på affärsbehov men det är av största vikt att du har en god förståelse även för teknik och lösningsdesign och du behöver ha förmåga att arbeta gränsöverskridande.

Du leder du lösningsarkitekturutvecklingen för SJs IT Porfölj Kommersiell Trafik tillsammans med SJs Lead Architect för området, vilket omfattar alla aspekter av värdeströmmen från produktdesign och trafikplanering via digitala kanaler till ombordvalideringar och statistisk analys.

I rollen kommer du att bidra genom att inspirera och utmana, leda workshops i syfte att öka vår samlade utvecklingsförmåga och utvecklingstakt och arbeta tätt med produktchefer och produktägare och leda och samordna arbetet med att översätta SJs roadmap till produktfunktioner.

Du kommer arbeta nära ledningsgruppen för Affärsområde Kommersiell Trafik och göra konsekvensanalyser av visionära förändringar och nya affärsidéer för den digitala produkten, alltid i nära samarbete med Lead Architect och relevanta Product Managers. Du leder och deltar även i strategiska leverantörs- och partnerdialoger.

Du tillhör enhet Kundupplevelse & Kanal och rapporterar till chef Kundupplevelse & Kanal.

Vi gör skillnad
Som medarbetare i SJ-koncernen är du vår viktigaste ambassadör. Hos oss har du varje dag möjlighet att påverka och göra skillnad i våra resenärers liv. Tillsammans med engagerade kollegor skapar du värde för företaget och arbetar för ett hållbart samhälle.

Vi är stolta
Vi vet hur viktigt det är att alla medarbetare är med på vår gemensamma resa, känner sig inkluderade och förstår vart vi är på väg. Vi bryr oss och tar hand om varandra. Tillsammans skapar vi ett SJ för alla - och gläds över förmånen att arbeta på ett företag vi är stolta över.

Vi utvecklas tillsammans
På SJ är en arbetsdag sällan den andra lik. Som medarbetare möter du både utmaningar och möjligheter. Vi tror på samarbete och kontinuerligt lärande och strävar hela tiden efter att förbättra våra arbetsverktyg, vår produkt och fordonsflotta.

Några av våra förmåner inom SJ

Förväntningar på den vi söker
Vi söker dig som har goda ledaregenskaper och dokumenterad god förmåga av att leda och driva komplext förändringsarbete i en stor organisation. Du har en relevant högskoleexamen, förmodligen som civilingenjör eller motsvarande utbildning samt flerårig erfarenhet av likartade arbetsuppgifter. Kanske har du arbetat som Chief Product Manager eller konsult och har drivit agila transformationer eller lett produktteam inom digitala företag och har erfarenhet av motsvarande transformation.

För att lyckas med uppdraget är det av stor vikt att du har mycket god förståelse för affärsbehov, vision och värdeströmmar samt att du förstår byggstenarna i lösningsarkitekturen för den digitala produkten och hur de interagerar med affärsbehov och värdeströmmar.

Du har mycket god erfarenhet av att facilitera workshops och samskapande processer och god förmåga att arbeta med strategisk kommunikation i förändringsarbete. Vi söker dig som har förmågan att skapa struktur, transparens och förenkla sammanhang i en komplex miljö. Du har ett strategiskt och taktiskt tänkesätt och har ett helhetsperspektiv och kan omsätta idéer och strategier i handling. Du är en naturlig ledare och har en god förmåga att leda förändring.

Ansökan och information
Urval sker löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt.

I den här rekryteringen samarbetar SJ med Jefferson Wells. Vid frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Katarina Thomasson på 070-231 28 05 alt. katarina.thomasson@jeffersonwells.se. Varmt välkommen med din ansökan senast den 19 augusti 2023.

SJ för människor närmare varandra, varje dag. SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande - framtidens sätt att resa. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder och varje dag möts våra kunder och medarbetare på någon av våra 1500 avgångar från över 400 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringsadministrationen SJ

Teija Korhonen, Gruppchef
010-751 5670
Bitte Tomasson
010-751 8110
Carola Hillberg, Gruppchef
010-751 5305
Gun Wiik, Gruppchef
010-751 6574
Ulf Andersson, Gruppchef
010-751 6586
Bengt Mörk, Gruppchef
010-751 8117
Lena Radeberg, Gruppchef
010-751 6138
Om du har frågor om ansökningsverktyget vänligen kontakta Charlotta Källgren, HR admin
010-751 5561
Anders Berggren, Gruppchef
010-751 6177

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SJ AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 juli 2023
  • Ansök senast: 19 augusti 2023

Besöksadress

Vasagatan 10
None

Postadress

Centralplan 19
Stockholm, 10550

Liknande jobb


2 oktober 2024

24 september 2024

20 september 2024

Marknadschef

Marknadschef

19 september 2024