Sommarjobb som Försäkringshandläggare i Malmö

Sommarjobb som Försäkringshandläggare i Malmö

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.

 

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan.

I arbetsuppgifterna ingår att arbeta med att ta emot telefonsamtal och besvara frågor inom hela sjukförsäkringsområdet. I kontakterna identifierar du behov, ger generell information och vägleder i Försäkringskassans självbetjäningstjänster. I ditt arbete ingår även att fatta beslut om sjukpenninggrundande inkomster (SGI). Arbetet sker enligt en given process och med stöd av vägledande dokument. Du ansvarar för att tillämpa lagstiftning på ett korrekt sätt, så besluten blir rättssäkra och att rätt information lämnas. Du tar vid behov kontakt med den enskilde och arbetsgivare per telefon.

Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Som försäkringshandläggare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.

Sommarjobbet innebär att du kommer att få hantera en avgränsad del av arbetsuppgifterna som ingår i rollen som Försäkringshandläggare.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer

Det är meriterande om du


• har en pågående utbildning på högskola/ universitet inom offentlig förvaltning/statsvetenskap eller annan samhällsvetenskaplig inriktning
• har tidigare erfarenhet av kundbemötande via telefon
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkar individer, gärna på en myndighet
• har professionell erfarenhet av muntlig och skriftlig kommunikation
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• kan förstå och analysera komplexa frågor och snabbt komma fram till lösning
• är handlingskraftig

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt 

Ett antal tjänster, tidsbegränsad, heltid under perioden 7 juni – 28 augusti.  Eventuell möjlighet till förlängd deltidsanställning under höstterminen 2022. Anställningen inleds med en introduktionsutbildning. Rekryteringsseminarium planeras att hållas 12 mars klockan 15:00 via Skype. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

På grund av rådande situation med Covid -19 kommer rekryteringsseminarium samt intervjuer att hållas via skype. Vi vill därför uppmana dig att ladda upp aktuella betygsdokument från högskola samt arbetsgivarintyg i din ansökan. Dessa dokument efterfrågas när man är aktuell för intervju.

Kontaktpersoner

Chef: Linnéa Sjögren, 010-111 20 23 (för frågor om tjänsten) och HR-specialist: Rebecca Alm, 010-111 79 30 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Elin Olsson, 010-111 73 60, Saco-S: Helena Henningsson-Viberg, 010-111 21 91, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 7 mars 2021. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddad identitet kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 5 platser
  • 11 dagar - 3 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 februari 2021
  • Ansök senast: 7 mars 2021

Liknande jobb