Sommarjobb som Försäkringshandläggare inom sjukförsäkringen i Linköping

Sommarjobb som Försäkringshandläggare inom sjukförsäkringen i Linköping

Arbetsbeskrivning

Varje år fattar Försäkringskassan 21 miljoner beslut och betalar ut cirka 230 miljarder kronor, som påverkar människors liv och hela samhället.
Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.

Som försäkringshandläggare inom Försäkringskassan har du möjlighet att bidra med ditt arbete för att göra skillnad i människors vardag. Vi söker nu ett antal försäkringshandläggare till vårt kontor i Linköping för att stötta upp Försäkringsutredarna under sommarperioden.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som försäkringshandläggare ansvarar du för att handlägga enklare ansökningar och fatta rättssäkra beslut om sjukpenning. Arbetet sker enligt en given process och med stöd av vägledande dokument. Du gör dagligen ett antal utredningar där du tar beslut om rätten till ersättning och ansvarar för att rätt ersättning betalas ut. Utredning och bedömning av rätt till ersättning gäller första beslutet i ett ärende och du kommer att handlägga ärenden från hela landet. Vid behov tar du kontakt med den enskilde, arbetsgivare och sjukvården via telefon och brev. Om den sökande är fortsatt sjuk efter första beslut tar en kollega över ärendet.

Det är avgörande för uppdraget att du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra och att rätt information lämnas. Du ansvarar för att förklara beslut för de personer som inte får den ersättning som de ansökt om. Det ingår i dina arbetsuppgifter att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden.

Sommarjobbet innebär att du hanterar en viss del av arbetsuppgifterna som ingår i rollen som Försäkringshandläggare för att stötta upp försäkringsutredare under sommarperioden.

Vi söker dig som


• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer bort
• har god kommunikativ förmåga

Det är meriterande om du


• har en pågående eller avslutad utbildning från högskola/universitet inom samhälls-/beteendevetenskap, juridik, socionom eller HR
• har erfarenhet av att arbeta i en tempofylld arbetsmiljö
• har erfarenhet av handläggning
• har professionell erfarenhet av skriftlig och muntlig kommunikation
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Ett antal tjänster, tidsbegränsade, heltid från juni till augusti. Anställningen inleds med en utbildning på deltid som börjar vecka 18. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet.

Kontaktpersoner

Chef: Isyan Tamburaci Baykal, 010-116 29 40 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Rebecca Alm, 010-111 79 30 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Cathrin Anshed, 010-114 02 18, Saco-S: Maria Wärdell, 010-117 72 21 och Seko: Eliza Grundström 010-115 3402

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 20 mars 2022. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Du kan även kontakta HR Helpdesk 0771-52 44 40.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 10 platser
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 mars 2022
  • Ansök senast: 20 mars 2022

Liknande jobb