Sommarvikariat,  Ekonomiassistent till Redovisningsenheten

Sommarvikariat, Ekonomiassistent till Redovisningsenheten

Arbetsbeskrivning

Umeå kännetecknas av kraftig tillväxt, låg medelålder och kreativa medborgare.

Som alla övriga kommuner, har även Umeå kommun utmaningar och möjligheter relaterat till den demografiska utvecklingen. Den ökade tillväxten medför ökade verksamhetskostnader och många stora investeringsprojekt som följd och där har ekonomifunktionens medarbetare en central roll.

Stadsledningskontorets ekonomiavdelning har cirka 40 medarbetare som leds av en ekonomidirektör och fyra processchefer; redovisning, budget, samordning och styrning samt upphandling. Vår uppgift är att stödja våra chefer och politiker med bra beslutsunderlag inom ekonomi-, styrnings- och anskaffningsområdet. Vår uppgift är också att tillhandahålla, förvalta och utveckla system och processer för budget och investering, samordning och styrning, finansiering, upphandling och inköp, bokföring och redovisning samt uppföljning och rapportering.

För sommaren 2023 söker vi nu två ekonomiassistenter med placering i redovisningsenheten/reskontra. Låter det intressant? Välkommen att söka!

Dina arbetsuppgifter
I rollen som ekonomiassistent kommer du att arbeta med sedvanliga arbetsuppgifter inom reskontra och betalflöden, vilket bland annat innefattar:

- Hantering fakturafiler och fakturor
- Import/export av betalfiler
- Hantering förfallna fakturor
- Inkasso och påminnelser
- Upplägg i register för reskontra och annan systemadministration
- Bokföring och kontroller av betalflöden samt därmed anknutna arbetsuppgifter
- Moms
- Intern kontroll
- Utredningar
- Stöd och support

I arbetet ingår löpande kontakt med företrädare för verksamhet och externa parter.

Om dig
Vi söker dig som har gymnasieutbildning gärna med inriktning mot ekonomi. Du kan också ha en KY-utbildning med inriktning redovisningsekonom eller motsvarande alternativt minst ett års utbildning på högskola/universitet inom området ekonomi.

Meriterande är om du har erfarenhet av arbetsuppgifter inom reskontra, systemfiler, moms, redovisning med mera. Det är även meriterande om du har god kunskap i Excel och i Office-paketets applikationer samt ha erfarenhet från att samarbeta och stödja verksamheten.

Tjänsten innebär löpande kontakter både inom och utanför kommunens verksamheter.

Dina personliga egenskaper är mycket viktiga. Du är kommunikativ, har ordning och reda, är en person som aktivt tar initiativ. Du är noggrann och strukturerad och har god pedagogisk förmåga. Det är viktigt att du samarbetar väl med andra och trivs med att arbeta i team. I dialog med olika intressenter är du lyhörd och prestigelös. Du tycker om att lära dig nya saker och drivs av ständiga förbättringar.

Vi ser gärna att du bifogar personligt brev och cv

Övrigt
Två sommarvikariat på heltid, med start 2023-06-15 till och med 2023-08-15.

Om Umeå kommun


Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?


Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Läs mer om våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html


Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Sammanfattning

Liknande jobb


18 april 2024

Financial Assistant

Financial Assistant

17 april 2024