Specialist digital projekthantering (datasamordnare)

Arbetsbeskrivning

Vi förstärker nu vår kompetenta och trevliga enhet för verksamhetsstyrning, så vi söker dig som har sinne för struktur och samtidigt är hungrig på att utveckla både dig och vår verksamhet.
Trafikverkets verksamhetsområde Underhåll ansvarar för att göra Sverige närmare genom säkra och tillgängliga vägar och järnvägar som tillgodoser samhällets behov av resor och transporter idag och i framtiden. Vi är proaktiva anläggningsförvaltare och professionella och renodlade beställare.


Specialist digital projekthantering (datasamordnare)

Arbetsuppgifter

Som spceialist för digital projekthantering (datasamordnare) kommer du att arbeta som ett viktigt stöd i våra projekt. Digital projekthantering följer hela processen från planering till avslut. I rollen ingår det att säkerställa att arbetsmetodik och arbetssätt utvecklas, förankras och används, samt att informationshanteringen sker strukturerat och säkert. Du säkerställer att information från konsulter och entreprenörer levereras så att de passar Trafikverkets olika kravställningar och förvaltningssystem.
Din huvudsakliga arbetsuppgift är att samordna den digitala informationshanteringen i distriktet och vara en nyckelperson i arbetet att bygga upp och utveckla digital projekthantering inom verksamhetsområdet Underhåll. I rollen kommer du att
stötta projekten genom att säkerställa att data har rätt struktur och innehåll
vara sakkunnig och sammanhållande gällande arbetssätt för informationsinsamling, informationsdelning, informationsåtkomst samt säker informationshantering
säkerställa att gällande arbetssätt används och utbilda samt informera inom detta
stötta vid kravställande inför upphandling och uppföljning av leveranser
stötta leverantörer och projektledare i vilka data som ska levereras samt var och hur dessa data ska levereras
samverka med datasamordnare nationellt inom Underhåll samt med övriga avdelningars datasamordnare.


Övrig information

Möjliga placeringsorter för den här tjänsten är Växjö, Jönköping, Malmö eller Kristianstad.
Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten har du som vill möjlighet att ha en dialog kring att arbeta hemifrån eller från ett annat Trafikverkskontor ett par dagar i veckan.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har
relevant universitets-, högskole- eller YH-examen alternativt annan utbildning och erfarenhet i närtid som vi sammantaget bedömer likvärdigt
flerårig aktuell erfarenhet av digital projekthantering, datasamordning eller informationshantering
mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift.

Det är meriterande om du har erfarenhet
från anläggningsbranschen
av att ta fram och implementera krav och riktlinjer för dokumenthantering
av att arbeta med regelverk och kravdokument
av arbete med systematisk kravhantering
av arbete med SharePoint, ProjectWise, CHAOS, AutoCAD, Ebba/Ebbot.

För den här tjänsten söker vi dig som är självgående och initiativtagande som person. Du har god kommunikationsförmåga och kan förmedla budskap på ett enkelt sätt. Rollen innebär många kontaktytor, både internt och externt därför är det avgörande med god samarbetsförmåga. För en välfungerande informationshantering krävs också ett strukturerat arbetssätt.

Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. 
Som sökande till Trafikverket kan du eventuellt behöva gå igenom en säkerhetsprövning. Den innehåller säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll innan anställning, om tjänsten är placerad i säkerhetsklass. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster.
Inom verksamhetsområde Underhåll ansvarar vi för leveransen av säkra och tillgängliga vägar och järnvägar. Genom att förvalta, underhålla och utveckla det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet lägger vi grunden för näringslivets godstransporter och miljoner människors resande - varje dag, året om. Kompetensutveckling står högt på vår agenda, oavsett vilken roll du har eller var du befinner dig i yrkeslivet. Hos oss gör du skillnad!
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Läs mer här

Läs mer om vår verksamhet här

https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/underhall/

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Jimmy Janske
010-123 3114
Avdelningschef Maria Wååg
010-123 1072
Enhetschef Maria Lundmark
010-123 1148
Avdelningschef Mattias Qwinth
010-124 2132
Sektionschef Mattias Ahlström
010-123 1115
Sektionschef Jennie Fagermo
010-124 1655
Enhetschef Björn Ållenberg
010-123 7347
Enhetschef Lars Holst
010-124 3761
Enhetschef Charlotta Johansson
010-123 6105
Enhetschef Kenneth Fridolin
010-124 0089

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trafikverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 januari 2023
  • Ansök senast: 7 februari 2023

Besöksadress

Röda vägen 1
None

Postadress

Röda vägen 1
BORLÄNGE, 78189

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024