Specialist inom krisberedskap

Specialist inom krisberedskap

Arbetsbeskrivning

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 361 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 600 000 fondbyten och skickar ut 7,7 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1 400 medarbetare på åtta orter.

Vi gör pensioner enklare — för att alla ska kunna leva i nuet

Pensionsmyndighetens säkerhetsarbete drivs systematiskt enligt ett säkerhetsledningssystem, för att på ett effektivt sätt leva upp till interna och externa krav. Enheten har det övergripande ansvaret för säkerheten och krisberedskapen i myndigheten och består av fem medarbetare. Enhetschefen är även säkerhetschef.

Vi erbjuder:
- spännande uppdrag hos en viktig samhällsaktör
- utvecklande arbete på en modern myndighet med höga framtidsambitioner
- en trevlig arbetsplats med kompetenta och hjälpsamma kollegor
- som statligt anställd har du goda anställningsvillkor och många förmåner, dessutom värdesätter vi god balans mellan jobb och fritid
- vi sitter i ljusa och nyrenoverade lokaler centralt placerade i Hornstull på Södermalm i Stockholm.


Som specialist inom krisberedskap kommer du att ha nära samarbete med kollegorna på enheten. I din roll kommer du att stödja organisationen på olika sätt.

Arbetsuppgifter som ingår i rollen:
- strategisk styrning, stöd och samordning av myndighetens krisberedskap
- driva och leda krisövningar samt utbildningar
- genomförande och dokumentation av analyser och utredningar
- deltagande i aktiviteter för att främja högt säkerhetsmedvetande och god säkerhetskultur
- deltagande i externa nätverk

Pensionsmyndighetens uppdrag är samhällsviktigt och av betydelse för Sveriges säkerhet. Myndigheten omfattas av externa författningar som exempelvis Förordningen om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap, MSB:s föreskrifter om statliga myndigheters informationssäkerhet, Säkerhetsskyddslagen, Socialförsäkringsbalken, Dataskyddsförordningen, Offentlighets- och sekretesslagen och Arkivlagen.

Myndigheten bedriver ett offensivt utvecklingsarbete bland annat inom e-förvaltning och samverkar mycket ofta med externa parter inom olika områden.
Utbildning och erfarenhet:
Vi tror att rätt kandidat både kan befinna sig i början av sin karriär eller ha jobbat länge inom säkerhets- och krisberedskapsområdet.

Vi söker dig som har:
- för tjänsten relevant akademisk utbildning
- god kunskap inom området krisberedskap och civilt försvar
- kunskap om och erfarenhet av praktisk tillämpning av relevanta externa regelverk och standarder inom området
- vana att skriva analyser, rapporter och styrande dokument.

Det meriterande om du har:
- erfarenhet av praktiskt arbete inom området krisberedskap
- erfarenhet av riskanalyser och ett riskbaserat säkerhetsarbete
- erfarenhet av säkerhetsskydd
- erfarenhet inom offentlig verksamhet, helst med stora mängder personuppgifter
- kunskap om den finansiella sektorn

Egenskaper:
Du är strukturerad och tydlig, men också lyhörd och pragmatisk. Du har god samarbetsförmåga och kommunikativ förmåga, och kan skapa engagemang och bygga förtroende. Du är strategisk och kan omsätta ledningens mål i det egna arbetet. Du levererar i god tid och med hög kvalitet. Du har förmåga att arbeta självständigt och driva egna aktiviteter. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt:
Tjänsten är en tillsvidareanställning och placerad i Stockholm. Vi tillämpar provanställning om 6 månader.
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svensk medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta:
Säkerhetschef Lotta Oscarsson, 010-454 22 35

Fackliga representanter:
Anna-Karin Åhrman Cortelius, Saco, 010-454 39 14
Ann-Christine Jonsson, ST, 010-454 28 54

Välkommen med din ansökan senast 25 augusti 2020.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 juli 2020
  • Ansök senast: 25 augusti 2020

Liknande jobb


FMTS Säkerhetshandläggare

FMTS Säkerhetshandläggare

6 mars 2024

Arbetsförmedlingen söker strateger inom säkerhet och beredskap

Arbetsförmedlingen söker strateger inom säkerhet och beredskap

1 mars 2024

Säkerhetskoordinator med inriktning civil beredskap

27 februari 2024