Specialist inom säkerhetsskydd och informationssäkerhet

Specialist inom säkerhetsskydd och informationssäkerhet

Arbetsbeskrivning

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,9 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1800 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!


Avdelningen för myndighetsstyrning och stöds uppdrag är att stödja Pensionsmyndighetens ledning och verksamheten i övrigt i frågor som rör styrning, uppföljning, ekonomi, personal inklusive kompetensförsörjning, internationellt samarbete, säkerhet inklusive informationssäkerhet, hantering och diarieföring av allmänna handlingar och dokumenthantering, inköp, lokalförsörjning samt hållbarhet.



Säkerhetsenheten
Pensionsmyndighetens säkerhetsenhet har det övergripande ansvaret för säkerhet och krisberedskap i myndigheten och består av nio medarbetare där enhetschefen även är säkerhetschef.

Säkerhetsarbete drivs systematiskt enligt ett säkerhetsledningssystem, för att på ett effektivt sätt leva upp till interna och externa krav. 

Vi erbjuder:

- spännande uppdrag hos en viktig samhällsaktör
- utvecklande arbete på en modern myndighet med höga framtidsambitioner
- en trevlig arbetsplats med kompetenta och hjälpsamma kollegor
- som statligt anställd har du goda anställningsvillkor och många förmåner, dessutom värdesätter vi god balans mellan arbete och fritid
- vi sitter i ljusa och nyrenoverade lokaler centralt placerade i Hornstull på Södermalm i Stockholm.

Arbetsbeskrivning
Som specialist inom säkerhetsskydd och informationssäkerhet kommer du att ha nära samarbete med kollegorna på enheten. 

I din roll kommer du att stödja organisationen på olika sätt.

Arbetsuppgifter som ingår i rollen:

- strategisk styrning, utveckling, stöd och samordning av myndighetens säkerhetsskydds- och informationssäkerhetsarbete 
- stötta med säkerhetsskyddskompetens inom området krisberedskap och civilt försvar
- stötta med informationssäkerhetskompetens i myndigheten
- driva och leda workshops samt utbildningar
- genomförande och dokumentation av analyser och utredningar
-  deltagande i aktiviteter för att främja högt säkerhetsmedvetande och god säkerhetskultur
- deltagande i externa nätverk

Andra kvalificerade arbetsuppgifter kan förekomma, utifrån behov, bakgrund och eget intresse.

Pensionsmyndigheten är sedan 2022 utsedd till beredskapsmyndighet då dess uppdrag är samhällsviktigt och delar är av betydelse för Sveriges säkerhet.

Myndigheten omfattas av externa författningar som exempelvis Förordningen om krisberedskap och bevakningsansvariga myndigheters åtgärder vid höjd beredskap, MSB:s föreskrifter om statliga myndigheters informationssäkerhet, Säkerhetsskyddslagen, Socialförsäkringsbalken, Dataskyddsförordningen, Offentlighets- och sekretesslagen och Arkivlagen.

Myndigheten bedriver ett offensivt utvecklingsarbete bland annat inom e-förvaltning och samverkar mycket ofta med externa parter inom olika områden.

Utbildning och erfarenhet
Vi tror att rätt kandidat både kan befinna sig i början av sin karriär eller ha jobbat lite längre med säkerhetsskydd och informationssäkerhet.

Vi söker dig som har:

- för tjänsten relevant akademisk utbildning
- god kunskap inom området säkerhetsskydd och informationssäkerhet
- kunskap om och erfarenhet av praktisk tillämpning av relevanta externa regelverk och standarder inom området
- vana att skriva analyser, rapporter och styrande dokument.

Det meriterande om du har:

- erfarenhet av praktiskt arbete inom området säkerhetsskydd och informationssäkerhet
- erfarenhet av signalskydd
- erfarenhet av fysiskt säkerhetsarbete
- erfarenhet av riskanalyser och ett riskbaserat säkerhetsarbete
- erfarenhet inom offentlig verksamhet, helst med stora mängder personuppgifter
- kunskap om den finansiella sektorn

Egenskaper 
Du är strukturerad och tydlig, men också lyhörd och pragmatisk. Du har god samarbetsförmåga och kommunikativ förmåga, och kan skapa engagemang och bygga förtroende. Du är strategisk och kan omsätta ledningens mål i det egna arbetet. Du levererar i god tid och med hög kvalitet. Du har förmåga att arbeta självständigt och driva egna aktiviteter. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.

Övrigt 
Anställningen är tillsvidare, heltid, med tillträde snarast enligt överenskommelse. Placeringsort är Stockholm. Arbetet kan innebära resor till våra kontor ute i hela landet

Vi erbjuder hybrid arbetssätt och arbetsplats med möjlighet till distansarbete hemma och på kontoret utifrån en  överenskommelse med arbetsgivaren

Arbetet kan innebära resor till våra kontor ute i hela landet.

Arbetspsykologiska tester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen.

Vi tillämpar normalt sex månaders provanställning.

Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande säkerhetsprövningssamtal, registerkontroll och särskild personutredning görs då för slutkandidaten. För vissa tjänster ställs krav på svenskt medborgarskap.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 maj 2023
  • Ansök senast: 15 maj 2023

Liknande jobb


2 maj 2024

2 maj 2024