Specialist inom sund konkurrens

Specialist inom sund konkurrens

Arbetsbeskrivning

Vi på Inköp och upphandling har som målsättning att vara Sveriges bästa offentliga inköpsorganisation. Hos oss finns specialister inom upphandling, inköpsstrategi, hållbarhet, juridik och kommunikation. I våra centralt placerade lokaler arbetar cirka 80 drivna kollegor som tillsammans varje dag gör skillnad för dem som bor, lever och arbetar i Göteborg.

Vårt uppdrag är att leda, driva och utveckla Göteborgs Stads inköpsverksamhet och vägleda stadens medarbetare i deras inköpsuppdrag. Förvaltningen är stadens inköpscentral och tillhandahåller ramavtal för varor och tjänster av gemensamt intresse för stadens förvaltningar och bolag. Vi är en av Sveriges största offentliga inköpsorganisation och med vår samlade kraft är vi med och formar morgondagens hållbara samhälle.

ARBETSUPPGIFTER
25 miljarder kronor - så mycket köper Göteborgs Stad in tjänster och varor för varje år. Det gör oss till en av Sveriges största offentliga inköpsorganisationer. Med vår samlade kraft har vi stor möjlighet att göra samhället till en bättre plats. Vi har ett viktigt uppdrag att möjliggöra för stadens verksamheter att göra hållbara val, både utifrån miljömässiga, sociala aspekter och ekonomiska aspekter.

För att säkerställa att vi gör affärer med seriösa företag som i sin tur har seriösa underleverantörer, som betalar skatter, avgifter, och följer andra regler görs löpande kontroller och uppföljningar under avtalsprocessen, detta är ett viktigt arbete för oss!

Då vår specialist inom detta område går vidare mot nya utmaningar söker vi nu dig som vill driva arbetet vidare.
Förvaltningen började arbeta systematiskt med dessa frågor för ett par år sedan, vilket gör att vissa delar fortfarande är under utveckling medan vissa arbetssätt är implementerade. Som specialist inom sund konkurrens behöver du vara flexibel och gilla att växla mellan kontroller och uppföljningar av våra avtal och leverantörer så väl som att arbeta med långsiktigt utvecklingsarbete.

Du tillhör hållbarhetsavdelningen. På avdelningen arbetar ytterligare sex specialister, tre är inriktade mot miljö och tre inom social hållbarhet, samt avdelningschef.

Ditt huvudsakliga uppdrag är att vägleda och kvalitetssäkra förvaltningens förebyggande arbete för sund konkurrens. Detta lyckas du med genom ditt stora intresse och din djupa kunskap inom området. Du omvärldsbevakar och följer utvecklingen inom området.
För att få fram relevant information från beställare och avtalsanvändare om misstänkta oegentligheter är det ditt uppdrag att utveckla fungerande metoder och arbetssätt. Du genomför även självständigt kontroller av företag.

Du stöttar och ger råd till upphandlare, hållbarhetsspecialister och avtalscontrollers i frågor om skatter, avgifter och misstänkta oegentligheter. Här samarbetar du även med våra jurister. Du deltar ibland direkt i upphandlingsprojekt för att ställa och följa upp krav för att undvika att affärer görs med oseriösa företag.
I din roll kommer du även att fungera som ett stöd i det långsiktiga förebyggande arbetet till övriga förvaltningar och bolag inom Göteborgs Stad. Det kan till exempel innebära att stödja med processutveckling och rutiner inom stadens verksamheter och handlar i stor utsträckning om att öka kunskapen inom området.


KVALIFIKATIONER
Vem är du?
Du brinner för en marknad som kännetecknas av sund konkurrens. Du har kunskap om och erfarenhet av utredande och förebyggande arbete mot ekonomisk brottslighet och är trygg med att granska företag.
Du har vana att driva och utveckla rutiner och processer. Med stor personlig trygghet och ett tydligt och flexibelt sätt kan du förmedla dina kunskaper och förklara dina ställningstaganden.

Du är lyhörd och har en god analytisk förmåga, vilket innebär att du lätt prioriterar relevant information, analyserar kärnan i en situation och ger råd kring dess lösning. Du hjälper till att tydliggöra möjligheter och ger förslag på vägar framåt. Du guidar i vilka systemstöd som kan vara lämpliga för kontroll och förebyggande arbete. Du bygger nätverk och skapar de kontaktytor vi behöver mot andra myndigheter. Du är intresserad av stadens organisation och föreslår samt genomför insatser för att förbättra förståelsen i staden för vikten av kontroll och uppföljning.

Du har högskoleutbildning inom juridik, ekonomi eller annan för rollen relevant område. Kunskap och erfarenhet inom inköp och upphandling är meriterande.

Vad kan vi erbjuda dig?
• Utvecklande och utmanande roll med stor möjlighet att göra skillnad
• En arbetsplats mitt i stan, fylld med olika kompetenser. Med allt från hållbarhetsspecialister, upphandlingsjurister, upphandlare och avtalscontrollers
• En förvaltning som vill framåt, utvecklas och skapa en hållbar stad.
• Erfarenhetsutbyte i det dagliga arbetet och långsiktig kompetensutveckling


ÖVRIGT
I den här rekryteringen använder vi oss av arbetspsykologiska test för att säkerställa en jämlik och rättvis behandling. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


Handläggare till stabsenheten/ledningsstöd

Handläggare till stabsenheten/ledningsstöd

15 maj 2024

15 maj 2024