Specialisthandläggare till Fenix

Specialisthandläggare till Fenix

Arbetsbeskrivning

Avdelning barn och ungdom myndighet, enhet Fenix

Vill du arbeta med fokus på barn och unga i riskzonen för normbrytande och kriminellt beteende? Gillar du att samverka med andra aktörer och kommer till din rätt när du får bidra till utvecklingen av arbetssätt och vara en stödjande funktion i arbetsgruppen? Då kan du vara specialisthandläggaren som vi söker för ett vikariat till vår enhet!

Socialnämnden genomför en satsning på att öka tryggheten i kommunen och vi har genom det fått ett uppdrag som innebär en nära samverkan med ungdomsjour, skola och polis samt att utveckla arbetet med barn och ungdomar i riskzonen för utanförskap, droger och kriminalitet. Om du tycker att det låter som ett intressant område så läs gärna vidare om vad rollen som specialisthandläggare hos oss på enheten Fenix innebär!

Du kommer att arbeta som en av tre specialisthandläggare hos oss och ni leder enheten tillsammans med en enhetschef. På enheten arbetar vi med att handlägga ärenden för barn och unga 0–20 år, där även ensamkommande barn och ungdomar ingår. Vi genomför utredningar och följer upp insatser enligt SoL och LVU för målgruppen samt deltar i samarbetsforum med skola, polis, ungdomsjour och fritidsverksamheter med koppling till olika utsatta områden.

Ditt uppdrag
En viktig del i ditt arbete är att arbeta aktivt för enhetens uppdrag med att öka tryggheten i kommunen och att samordna samarbetet med exempelvis skola, polis och ungdomsjour. I ditt uppdrag ingår också en del särskilda insatser ute på fältet vilket innebär att viss tjänstgöring sker utanför ordinarie kontorstid.

Som specialisthandläggare har du inte några egna individärenden som du handlägger, utan din uppgift är att stötta och handleda övriga kollegor på enheten samt att vara medhandläggare i mer komplicerade ärenden. Dessutom har du ett ansvar för att driva och stödja myndighetsarbetet samt att bistå enhetschefen i utvecklings- och kvalitetsarbetet. I tjänsten som specialisthandläggare ingår även att leda och fördela arbetet i teamet, introduktion av nya medarbetare samt att kunna vara föredragande vid individutskott och förvaltningsdomstol.

Eftersom satsningen på de frågor som vår enhet arbetar med är relativt ny så har du i rollen som specialisthandläggare stor möjlighet att påverka. Tillsammans på enheten kommer vi att utforma och utveckla våra arbetssätt och du kommer att få bidra till enhetens uppbyggnad och metodik.

Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen och minst fem års erfarenhet av myndighetsutövande arbete inom området barn och ungdom. Vi ser positivt på om du även har erfarenhet av att arbeta med ensamkommande barn och ungdomar. Du är utbildad i Signs of safety och BBIC samt har erfarenhet av att tillämpa detta i ditt arbete. Om du dessutom har utbildning inom riskbedömningsverktyg såsom Savry, Earl, Ester eller liknande så är det meriterande. Det är också meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbetsledning i en specialistfunktion. Du har B-körkort och god vana av att arbeta och dokumentera i olika datorprogram.

Som person är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete samt har en förmåga att se helheten och agera utifrån verksamhetens bästa. Genom ditt ledarskap skapar du engagemang och delaktighet samt motiverar och leder gruppen mot gemensamma mål. Du är lugn och samlad med förmåga att fokusera på rätt saker i pressade situationer och är duktig på att skapa och utveckla yrkesmässiga relationer.

Upplysningar
I Uppsala kommun värnar vi om varandras hälsa och arbetsmiljö. Vi förväntar oss därför att du är vaccinerad mot Covid-19.

Har du frågor om tjänsten, rekryteringsprocessen eller registrering av din ansökan är du välkommen att kontakta någon av oss:
Sandra Thorngren, enhetschef, 018-727 99 05
Sandra Sjöblom, HR-specialist, 018-727 67 03

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.

Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Angerdal Skoglund

Christoffer Nilsson

Margareta Svenningsson

Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Uppsala kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 november 2021
  • Ansök senast: 28 november 2021

Besöksadress

Kungsängsvägen 27
None

Postadress

HR Center
Uppsala, 75375

Liknande jobb


Socialsekreterare till Socialförvaltningen Nordost

Socialsekreterare till Socialförvaltningen Nordost

28 mars 2024

28 mars 2024

Behandlingssekreterare- Sommarvik

Behandlingssekreterare- Sommarvik

28 mars 2024