OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sandhults kommundel i Borås Stad har ca 8 000 invånare.I skolan har vi för närvarande ca 1200 elever fördelat på tre F-6-skolor, en 7-9-skola samt en liten specialskola.Vi har nio förskolor och några dagbarnvårdare med närmare 600 barn tillsammans.Ett centralt elevhälsoteam finns med 3 specialpedagoger, 2,25 skolsköterskor, 1,5 kurator och 1 psykolog.Teamet leds av verksamhetschef.
Enheterna: Du kommer att ha ett särskilt ansvar för Sjömarkenskolan och dess 360 elever, Aspgården, Sjögården och Björkgården med dess ca 220 barn.
Teamet: Arbetet utgår från vår elevhälsoplan som genomsyras av ett systemteoretiskt förhållningssätt och där inkludering är en ledstjärna för arbetet.Utifrån barnet/elevens behov arbetar vi tillsammans med vårdnadshavare, pedagoger och rektorer i förskola och skola.Vi har ett väl utvecklat samarbete med SPKC, BVC, Barn- och ungdomshab.och BUP.
Anställningsvillkor: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid (semestertjänst), med tillträde den 12 augusti 2008 eller enligt överenskommelse.Körkort och tillgång till egen bil krävs.
Arbetsuppgifter:
- ingå i Elevhälsoteamet och där samverka med övriga funktionärer samt skolornas personal för att hjälpa elever i behov av särskilt stöd.
Specialpedagogen arbetar mot både elever, föräldrar och personal, vilket innebär följande arbetsuppgifter:
- genomföra pedagogiska utredningar och analysera individers svårigheter på individ-, grupp- och organisationsnivå, genom t ex klassrumsanalyser och elevintervjuer.
- upprätta åtgärdsprogram för enskilda elever och elevgrupper tillsammans med elev, förälder och pedagog.
- aktivt handleda personal och föreslå pedagogiska, metodiska och organisatoriska lösningar för att tillgodose elevers behov av särskilt stöd samt vara bärare och förmedlare av ett förhållningssätt som gynnar inkludering
- vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i pedagogiska frågor för rektor, lärare, elevassistenter och föräldrar.
- initiera förebyggande och hälsofrämjande arbete i elevgrupperna.
- i förekommande fall arbeta med att stödja och handleda enskilda elever i behov av särskilt stöd i förskola och skola.
- genomföra uppföljning och utvärdering av bl.a åtgärdsprogram.
- ha den samlade bilden av barn/elever inför övergångar och medverka vid klassammansättningar.
Kvalifikationer:
- Specialpedagogexamen eller annan för arbetet relevant utbildning eller erfarenhet.
- Arbetslivserfarenhet från skola och/eller förskola krävs och det är önskvärt med erfarenhet från förskola och/eller skolans tidigare år.
-Förmåga till att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra.
- Goda IT-kunskaper och säkerhet i administrativa rutiner.
- Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.