Specialpedagog, Lotsen

Arbetsbeskrivning

Ref.nr: Sno 230/2010 Skolförvaltning nordost är en av fyra skolförvaltningar för förskola och grundskola.Centralt skolstöd är en enhet med kommungemensamma verksamheter organisatoriskt belägen inom nordost.Enheten består bland annat av språk- och talpedagoger, hörselpedagoger, sjukhusundervisning och förskola Kattungen med flerspråkig verksamhet.Lotsen (resursenhet/resursskola) är en nyetablerad verksamhet.Lotsens verksamhetside bygger på ett helhetstänkande där eleven, familjen och skolmiljön[är i fokus.Målet med verksamheten är att eleven ska ha en fungerande skolsituation.Inom ramen för resursskolans uppdrag ges stöd[ till vårdnadshavare.[ I de fall det finns behov av fördjupad familjebehandling sker detta i samverkan med socialtjänsten.OM BEFATTNINGEN Personalgruppen inom resursskolan/resursenheten kommer att få stora möjligheter att påverka och utveckla arbetsmodellerna i den nya verksamheten.I rekryteringen av personal kommer förutom yrkeskompetens stor vikt att läggas vid personlig lämplighet.Inom personalgruppen skall finnas hög pedagogisk, social och psykologisk kompetens som ska komplettera varandra.Det är av största vikt att alla i personalgruppen har förmåga att självständigt driva ett aktivt arbete tillsammans med elev och vårdnadshavare i olika miljöer, ex vis på elevens hemskola eller i elevens hem.Arbetssättet karakteriseras av flexibilitet och mobilitet.I nuläget är målgruppen för arbetet i första hand inriktat på gruppen barn/ ungdomar som har otillåten frånvaro.Elever med kraftigt normbrytande beteende är en annan prioriterad grupp där resursskolans arbetsinsatser senare kan komma ifråga.Målgruppen för resursskolan kommer utifrån behov att växla över tid.HUVUDSAKLIGA ARBETSUPPGIFTER -[Tillsammans med familj och hemskola bedriva ett aktivt arbete utifrån gemensam kartläggning, utvecklingsplan, åtgärdsprogram och tidsplan.-[Kraftfulla gemensamma aktiva arbetsinsatser i ett nära samarbete med andra aktörer och vårdgivare.- Individanpassat arbete utifrån barnets/ungdomens behov.-[Arbetssätt och metoder grundar sig på teori, beprövad erfarenhet och forskning -[Arbetssätt och metoder följs kontinuerligt upp i varje ärende.Varje ärende är unikt och kräver individuella insatser.KOMPETENSKRAV - Akademisk examen; Specialpedagog alterntivt pedagog med specialpedagogik - God kunskap och erfarenhet av barn och ungdomar med en sammansatt problematik Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.Vi söker speciellt dig som har lätt att skapa kontakt och relationer med ungdomar och vuxna.Arbetet kräver att du är postiv, lyhörd[och utvecklingsintresserad.Det är också viktigt[att du har god samarbetsförmåga och en personlig mognad.Vi önskar att du lämnar din ansökan via länken nedan.Vi undanber[oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag i rekryteringen.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro kommun
  • 2 platser
  • Heltid/Deltid
  • Publicerat: 16 september 2010
  • Ansök senast: 30 september 2010

Liknande jobb


Verksamhetsnära specialpedagog

Verksamhetsnära specialpedagog

3 maj 2024

Granåsskolan söker en utvecklingsintresserad specialpedagog!

Granåsskolan söker en utvecklingsintresserad specialpedagog!

3 maj 2024

Specialpedagog åk 4-6 till Kvibergsskolan

Specialpedagog åk 4-6 till Kvibergsskolan

2 maj 2024

Specialpedagog 40 %

Specialpedagog 40 %

30 april 2024