Specialpedagog Nordlyckeskolan

Arbetsbeskrivning

Torslanda är en av Göteborgs 21 stadsdelar. Här bor i dag ca 24 000 invånare. Stadsdelen expanderar kraftigt och inom några år beräknas antalet invånare uppgå till ca 25 000. Vackert beläget på Hisingen erbjuder Torslanda omväxlande miljö och kustnära natur. I stadsdelsförvaltningen arbetar idag ca 1 600 anställda och tillsammans arbetar vi för att skapa jämställda arbetsplatser som speglar stadens mångfald. Nordlyckeskolan är en 7-9 skola med profilen "Idrott & Hälsa". Vi strävar efter en helhetssyn på elevers lärande. Att må bra till kropp och själ är en förutsättning för att utvecklas efter sin förmåga. Vi har livskunskap och idrott som skolans val samt speciella Hälsodagar. Våra Hälsodagar bidrar till att eleverna får en positiv inställning och ökade kunskaper om de dagliga vanornas betydelse för hälsa och välbefinnande när det gäller mat, fysisk aktivitet, livsstil och miljö. I vår skolrestaurang Lyckan kan vi äta god och nyttig mat lagad från grunden, kopplar av gör vi i Hälsoteket, skolans elevcafe. På Nordlyckeskolan går det ca 330 elever och skolan ligger i södra Torslanda, ett stenkast från Torslandahallen och Torslandavallen ARBETSUPPGIFTER Specialpedagogen ingår i elevhälsoteamet med specialpedagogisk kompetens. Specialpedagogiska insatser ska ses som ett komplement till skolans allmänna pedagogiska verksamhet. . Arbetar med elever och vuxna för att identifiera, analysera och delta i arbete med att undanröja hinder och orsaker till svårigheter i undervisnings- och lärmiljöer. . Genomför pedagogiska utredningar och analyserar elevers svårigheter på organisations-, grupp- och individnivå. . Upprättar åtgärdsprogram i samverkan med den personal som arbetar kring eleven och deltar i arbetet med att genomföra insatser enligt åtgärdsprogrammet - i samverkan mellan skola och hem - för att stödja elever och utveckla undervisnings- och lärmiljöer. . Utvecklar principer och former för pedagogisk mångfald inom verksamhetens ram. . Ska vara en kvalificerad samtalspartner, handledare och rådgivare i pedagogiska frågor för vårdnadshavare, kollegor och andra berörda professioner. . Genomför uppföljningar och utvärderingar samt deltar i ledningsarbetet av den lokala skolans utveckling för att kunna möta behoven hos alla elever KVALIFIKATIONER Specialpedagogisk utbildning Erfarenhet av arbete med ungdomar i åldern 12-16 år är meriterande.

Sammanfattning

Liknande jobb


Specialpedagog som kontaktperson för grundsärskolan

Specialpedagog som kontaktperson för grundsärskolan

30 mars 2022

Specialpedagog (100%)

11 februari 2010

Pedagog

20 augusti 2010

Specialpedagog

24 mars 2010