OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Statens historiska museers uppgift är att främja intresset för historia och sprida kunskap om kulturarvet som myndigheten förvaltar och bevarar. I myndigheten ingår Historiska museet, Livrustkammaren, Kungliga Myntkabinettet, Skoklosters slott, Stiftelsen Hallwylska museet samt uppdragsverksamheten Arkeologerna. Myndigheten bedriver även museiverksamhet vid Tumba bruksmuseum. Vi ska vara attraktiva, angelägna och finnas lättillgängliga både i våra museilokaler, på våra utgrävningar samt digitalt.
Avdelningen för verksamhetsstöd söker en Ekonomiassistent
Avdelningen för verksamhetsstöd ansvarar för att stödja myndighetens kärnverksamhet och ledning samt att säkerställa att myndigheten förvaltas i enlighet med gällande regelverk.
Arbetsuppgifter
Som ekonomiassistent är du operativ leveranskoordinator gentemot Statens servicecenter (leverantörsfakturahantering och betalningar) och ansvarar för kundfakturering och kundreskontra. Du handhar löpande bokföring av inbetalningar och kassarapporter, gör avstämningar av bl.a. kassakonton och reskontra. I arbetsuppgifterna ingår också att göra inläsningar, ta ut påminnelser på kundfakturor, genomföra utredningar av oidentifierade inbetalningar. Du genomför interna kontroller och avstämningar och ger stöd och upplysningar till organisationens medarbetare.
Kvalifikationer
Du har företagsekonomisk utbildning på gymnasienivå eller motsvarande och minst två års erfarenhet av bokföring och kontoavstämningar. Du är en van användare av MS Office (framför allt Excel) och av ett ekonomisystem, exempelvis Agresso (leverantörs- och kundreskontra) samt av ett fakturahanteringssystem, exempelvis Visma Proceedo. Det är meriterande om du har jobbat med ovanstående arbetsuppgifter inom det statliga området.
Personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid Dina personliga egenskaper. Arbetet innebär många kontakter med medarbetare i alla delar av verksamheten. Du ska ha ett självständigt och strukturerat arbetssätt, ha god förmåga att organisera Ditt arbete samt ha lätt för att samarbeta och kommunicera. Andra viktiga egenskaper är att vara analytisk och noggrann. Du bör också ha intresse av att medverka i utvecklingsarbete.
Anställningen är tillsvidare med 6 månaders provanställning. Tillträde snarast.
Upplysningar om tjänsten lämnas av avdelningschef Håkan Larsson, 08-519 556 25. Facklig företrädare för SACO är Jonas Lindwall, 08-4023021. Uppgifter om anställningsvillkor lämnas av Kicki Nylander, HR-specialist, 08-519 556 08.
Vi vill ha din ansökan senast 2019-02-24.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Administrativ chef Gerd Grip
08-519 557 36
SACO-S Ulrika Bornestaf
08-519 553 02
Personalspecialist Emelie Gloza
08-519 556 07
Museichef Eva Ramberg
08-519 553 10
Personalspecialist Emelie Gloza
08-519 556 07
SACO-S Ulrika Bornestaf
08-519 553 02
Enhetschef Sophie Nyman
08-519 557 23
SACO-S Anna Wilson
08-519 556 30
Redovisningsekonom Iwona Nilsson
0851955617
Personalspecialist Emelie Gloza
0851955607
08-519 556 07