Statsbidragscontroller

Arbetsbeskrivning

Välkommen att vara med och utveckla individen, verksamheten och samhället!

Strängnäs kommun är en dynamisk organisation med 2 200 medarbetare som gärna provar nya arbetssätt och vägar. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Strängnäs 34 000 invånare. Hos oss erbjuds en mångfald av arbetsuppgifter och yrken. Vi har Sveriges viktigaste jobb.

Strängnäs kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare. Vi vill att vår verksamhet genomsyras av öppenhet, tydlighet, utveckling och respekt. Här får våra medarbetare möjlighet att påverka medborgares vardag och forma en gemensam framtid. Här gör vi skillnad.

Ekonomiavdelningen i Strängnäs kommun utgör kommunens samlade stöd för budgetplanering, finansiell planering, uppföljning och prognoser, inköp och upphandling.


ARBETSUPPGIFTER
För att skapa en samordnad bild för hela kommunen över ekonomin och statsbidragen kring flyktingmottagandet, inrättar nu Strängnäs kommun en tjänst som Statsbidragscontroller. Tjänsten kommer att vara centralt placerad på ekonomiavdelningen med uppdrag att arbeta internt och externt enligt nedan;

- Bevaka och följa utvecklingen inom sakområdet på nationell nivå och omvärldsbevaka nya domar och ändringar i ersättningssystemet.
- Ha koll på vilka bidrag som finns att söka och följa upp att de söks.
- Vara ett bollplank till verksamheten och stödja enheterna i ekonomifrågor avseende integration.
- Säkerställa en kontinuerlig utveckling av kommunens processer avseende statsbidrag integration, samt tillse att det finns dokumentation för det operativa arbetet.
- Samordna uppföljningen av statsbidragen och ha ett helhetsgrepp om vilka resurser som finns inom integration.
- Samordna statistik, prognoser och information internt och externt.
- Leda kommunintern samverkansgrupp avseende integrationsbidrag.

För närvarande är tjänsten inriktad mot integrationsbidrag. Framöver kan den eventuellt breddas mot andra statsbidrag.


KVALIFIKATIONER
Du har högskoleexamen inom ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har flera års erfarenhet, gärna i offentlig verksamhet och med kunskap om ansvarsområdet.

Din roll är att ansvara för samordning, vara processledare och kommunens expert avseende statsbidrag integration.
Detta ställer stora krav på en stark kommunikativ förmåga och att kunna utrycka sig väl i tal och skrift, att kunna arbeta självständigt och ta egna initiativ, samt en mycket god samarbetsförmåga.

Vid tillsättning av tjänsten lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Kommunen tillämpar rökfri arbetstid.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Per Malmquist
0152 29348
HR-specialist Liselotte Flemmingsdotter
0152 291 62
Finanschef Ulrika Kalfholm
0152 292 32

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Strängnäs kommun, Ekonomiavdelning Strängnäs
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast enligt överenskommelse, Provanställning kan komma att tillämpas. .
  • Publicerat: 12 oktober 2016

Besöksadress

Nygatan 10 64580 Strängnäs
None

Postadress

Nygatan 10
Strängnäs, 64580

Liknande jobb


Avtalscontroller till Social- och äldreförvaltningen

Avtalscontroller till Social- och äldreförvaltningen

31 oktober 2024

31 oktober 2024