OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholms tingsrätt är Sveriges största tingsrätt med cirka 300 medarbetare. Vår organisation består av en mångfald av kompetenser, där varje medarbetare spelar en avgörande roll i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. Vi hanterar ofta omfattande och uppmärksammade mål.
Domstolen är indelad i fem dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Avdelning 1–4 är allmänna avdelningar som hanterar brottmål, tvistemål och ärenden. Avdelning 5 är Patent- och marknadsdomstolen som ansvarar för rättsområdena immaterialrätt, marknafsöringsrätt och konkurrensrätt. På de dömande avdelningarna arbetar domare, patentråd, tingsnotarier, tingsfiskaler, beredningsjurister och domstolshandläggare. Domstolen har även en specialenhet för att handlägga tvistemål, ett så kallat snabbspår för tvistemål. Den administrativa avdelningen ansvarar för ekonomi, IT, HR, registrering, arkiv, bibliotek, kommunikation, säkerhet, service och lokalvård.
Vill du ha ett utmanande arbete där du spelar en avgörande roll för domstolens viktiga uppdrag? Som Domstolshandläggare på Stockholms tingsrätt får du arbeta med varierande arbetsuppgifter i spännande miljö och ett högt tempo.
Din roll
Tillsammans med ett engagerat team av handläggare bidrar du till att säkerställa att mål och ärenden hanteras rättssäkert och effektivt. Förutom medarbetarna i ditt team samarbetar du med domare, tingsnotarier och beredningsjurister som hanterar avdelningens brottmål, tvistemål och ärenden. Arbetet är varierande, socialt och kräver både struktur och flexibilitet – perfekt för dig som trivs i en dynamisk miljö. Anställningen avser en tillsvidareanställning som kan inledas med sex månaders provanställning.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som domstolshandläggare kommer du att hantera flera olika mål och ärenden parallellt i en utmanande och tempofylld miljö. Majoriteten av handläggningen sker i digitala system samt via telefon och e-post. Dina arbetsuppgifter är administrativa och innefattar att:
• ta emot och registrera nya mål och handlingar
• planera och kalla till förhandling
• ha daglig kontakt med parter, ombud, myndigheter och allmänhet via telefon och e-post
• hantera skriftväxling i tvistemål
• möjlighet att föra anteckningar och protokoll vid rättegångar
• expediera domar och beslut
Vi söker dig
För rollen krävs att du har
• Slutförd och godkänd gymnasieutbildning
• Minst ett års erfarenhet av administrativt arbete
• Erfarenhet av serviceinriktat arbete
• Mycket goda kunskaper i Officepaketet, främst Outlook och Word
• God datorvana och erfarenhet av att arbeta i digitala system
• Goda språkkunskaper i svenska i tal och skrift
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av administrativt arbete i domstol eller annan statlig myndighet
• erfarenhet av verksamhet i tempofylld miljö
• goda kunskaper i engelska i tal
Personliga egenskaper
I rollen som domstolshandläggare är du serviceinriktad och ansvarstagande med stark förmåga att leverera uppgifter av hög kvalité och noggrannhet. Du är flexibel och skicklig på att planera, prioritera, hantera flera uppgifter samtidigt, samt ställa om vid förändrade omständigheter. Din digitala kompetens är god och du arbetar effektivt med olika system och digitala verktyg. Du har utmärkt samarbetsförmåga och bidrar aktivt med din kompetens till gruppens gemensamma arbete.
För att bli aktuell för anställning krävs att du motsvarar högt ställda krav gällande omdöme, säkerhetsmedvetande och lämplighet. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrund som styr Sveriges Domstolars verksamhet. Vi ställer krav på att du följer gällande lagar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Vi erbjuder
Vi erbjuder en trygg anställning med bra förmåner utifrån kollektivavtal. Hos oss får du 3000 kr i friskvårdsbidrag per år och möjlighet till en friskvårdstimme i veckan. Vi har ett eget gym i huset och friskvårdsombud som planerar roliga aktiviteter under året. Du har mellan 28–35 semesterdagar, tjänstepension, flexibel arbetstid samt ersättning för läkemedel och läkarbesök. Du erbjuds ett ansvarsfullt och omväxlande arbete med möjligheter till kompetensutveckling inom områden genom utbildningar från Domstolsverket.
Din ansökan
Din ansökan ska bestå av CV som beskriver din tidigare erfarenhet där det framkommer månad och år för tidigare tjänster samt personligt brev där du beskriver varför du skulle passa för tjänsten utifrån din tidigare erfarenhet. Bifoga även slutbetyg från gymnasiet eller annan dokumentation som styrker examen eller avslutad utbildning.
Kontaktpersoner på detta företaget
Lagman Stefan Strömberg
08-561 65051
Administrativ assessor Marcus Isgren
08-561 650 55
Chef för enheten för registrering och arkiv Ann-Sofie Arvidsson
08-561 65501
Personalhandläggare Johanna Höjd
08-561 65084
Domstolshandläggare Anette Skalmark, ST inom Sveriges Domstolar
08-561 654 37
Personalhandläggare Johanna Höjd
08-561 650 84
Personalhandläggare Fredrik Sydstrand
08-561 650 59
HR-specialist Sofia Plym Arkert
08-561 650 61
HR-specialist Johanna Höjd
08-561 650 84
HR-specialist Fredrik Sydstrand
08-561 65 059