Stödassistent till Lejonslättsgatans korttidshem

Stödassistent till Lejonslättsgatans korttidshem

Arbetsbeskrivning

I Mölndals stad är vi stolta över att ha Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar bästa möjliga vardag för våra medborgare. Med mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och jobba i. Välkommen att göra skillnad i människors vardag varje dag!

Vård- och omsorgsförvaltningen med sina ca 1500 medarbetare är en av förvaltningarna i Mölndals stad och omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hälso- och sjukvård.

Lejonslättsgatans korttidshemmet syftar till att erbjuda anhöriga till barn och ungdomar med funktionsnedsättningar avlösning samt ge det enskilda barnet möjlighet till stimulerande och utvecklande upplevelser under sin vistelse. I samverkan med varje familj strävar vi efter att vara lyhörda och erbjuda lösningar utefter enskilda önskemål och behov. I arbetet möter du många olika barn där behovet av stöd är varierande. Pedagogiken är anpassad utifrån barnens och ungdomarnas individuella behov och förutsättningar och bygger på omsorg, tydlighet och engagemang.

ARBETSUPPGIFTER
Som stödassistent är din huvuduppgift att ge individuellt stöd, service och omvårdnad till brukarna på korttidshemmet. I arbetet ingår även att ge stöd i alla förekommande sysslor såsom planering, personlig hygien, klädvård, tvätt, städning, kosthållning, matlagning, medicin, social träning, kultur och fritid. Arbetet innefattar både social dokumentation och praktiska uppgifter där vissa arbetsmoment och förflyttningar är fysiskt tunga.

Du arbetar i nära samarbete med stödpedagog och enhetschef och följer beslut och överenskommelser, men förväntas också hålla i planering runt den/de brukare som du är kontaktpersonal för samt ta stort ansvar för verksamhetens utveckling.

Du ger ett professionellt stöd genom att arbeta med individanpassad AKK (alternativ kompletterande kommunikation) för att skapa förutsättningar till delaktighet och självständighet; allt med utgångspunkt i brukarens individuellt upprättade genomförandeplan.

Vi arbetar med årsarbetstid och använder TimeCare planering för verksamhetsanpassade och påverkningsbara scheman. Behovet anpassas kontinuerligt efter verksamhetens behov vilket innebär att du arbetar dag, kväll, jour och helg, det är viktigt att du har möjlighet att arbeta samtliga av dessa tider. Tjänsten kommer att samplaneras med andra enheter och befattningar. Det kan innebära att du i ditt uppdrag kan samplaneras med annan enhet inom exempelvis korttidsverksamhet eller daglig verksamhet.

Observera att det är tre tjänster som ska tillsättas:
• Två tillsvidaretjänst på 100 %
• Ett vikariat på 75 % från 23.01.01-23.06.30

KVALIFIKATIONER
Du som söker har:
• Avslutad utbildning som Stödassistent, Undersköterska och/eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.

• Dokumenterad erfarenhet av att arbeta med personer inom autismspektrum, neuropsykiatriska funktionshinder, psykisk ohälsa, epilepsi och/eller utåtagerande beteende.

• God pedagogisk förmåga att arbeta med anpassningar utifrån individen.

• Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.

• God datorvana.

Meriterande:
• Teoretiska och praktiska kunskaper inom lågaffektivt bemötande (LAB), tydliggörande pedagogik och alternativ kompletterande kommunikation (AKK).

• Kunskap om social dokumentation och genomförandeplaner.

• B-körkort för manuell växellåda.

Som person har du lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. Du söker efter möjligheter att tänka nytt i arbetsrelaterade sammanhang och hur detta kan omsättas i praktiken för att leda till förbättringar. Du är bekväm i sociala kontaktytor, såväl formella som informella och skapar en god atmosfär i mötet med människor. Du visar respekt och hänsyn för dem du möter i din yrkesroll samt utgår ifrån allas lika värde. Du står för fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs och du har förmågan att lyssna på andra människor i syfte att förstå deras behov. Du arbetar för sammanhållning i arbetsgruppen och ser misslyckanden som något att lära sig av och skapar utrymme för dialog.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Välkommen med din ansökan redan idag!

ÖVRIGT
Inom vård- och omsorgsförvaltningen pågår ett aktivt arbete för att kunna erbjuda medarbetare önskad sysselsättningsgrad i syfte att minska de ofrivilliga deltidsanställningarna. I de fall annonsering gäller en deltidstjänst är vår ambition att på sikt ge möjlighet till utökad sysselsättningsgrad.

Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att få en bättre spegling av vår verksamhet.

I den här rekryteringsprocessen arbetar vi med löpande urval och du kan komma att bli kontaktad innan sista ansökningsdag.

Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.

Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.

Kontaktpersoner på detta företaget

Birgitta Theandersson
031-278005
Kommunal Mölndal
031-27 10 81 / 27 11 82
Karin Eriksson
031-315 28 11
Benny Lindholm

Huseina Kamrudin

Mariette Petric

Simona Gaspar
031-315 28 26
Ing-Marie Videcél
031-315 27 42
Britt Kristiansson

Birgitta Bergqvist, Akademikerförbundet SSR
031-315 10 95

Sammanfattning

Besöksadress

Göteborgsvägen 7 43182 Mölndal
None

Postadress

Göteborgsvägen 11-17
Mölndal, 43182

Liknande jobb


26 april 2024

26 april 2024

27 mars 2024