Stödpedagog, LSS-boende

Stödpedagog, LSS-boende

Arbetsbeskrivning

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss?

Vill du vara med och utveckla våra verksamheter? Nu har du möjlighet att arbeta utifrån en helt nyetablerad tjänst inom våra LSS-verksamheter.

Arbetsplatsen du ansöker till är en nyöppnad gruppbostad inom LSS med 6 lägenheter. På detta boende bor det brukare med omfattande omvårdnadsbehov vilket kräver ett arbetssätt med en hög grad av lyhördhet för brukarens behov. Arbetsgruppen består av kunniga medarbetare som arbetar utifrån varje brukares behov, vilja och intresse.

Inom funktionshinderomsorg arbetar alla medarbetare utifrån IBIC (Individens behov i centrum) och för den dagliga sociala dokumentationen i verksamhetssystemet Treserva.

På verksamhetsområdet arbetar även kvalitetssamordnare och verksamhetsutvecklare som ett stöd i arbetet kring olika kvalitetsfrågor som ska möjliggöra att verksamheterna får möjlighet att utvecklas. Du som stödpedagog kommer att ingå i dessa nätverk men också ges möjlighet att samverka med andra stödpedagoger på området. Du kommer även få möjlighet att vara med och utveckla arbetet med verksamhetsområdets rutiner och arbetssätt till exempel att hitta stimulerande fritidsaktiviteter för brukare på en låg utvecklingsnivå.

ARBETSUPPGIFTER
Dina arbetsuppgifter som stödpedagog innebär att du både praktiserar och utvecklar våra arbetssätt för att brukaren ska få en trygg och stimulerande miljö i hemmet. Du är en del i det individuellt utformade stödet till brukaren samtidigt som du ges möjlighet att stödja dina arbetskamrater i pedagogiskt förhållningssätt. Du stödjer även i övriga delar som rör den sociala dokumentationen.

Som stödpedagog är din huvudsakliga arbetsuppgift att stödja och handleda brukarna i deras vardag. Du arbetar självständigt och målfokuserat utifrån verksamhetens rutiner, genomförandeplaner och möjliggör individuell utveckling utifrån brukarens egna förutsättningar. Du kommer att ha ett nära samarbete med anhöriga och/eller god man/förvaltare/daglig verksamhet/skola samt hälso-och sjukvården. Vi förväntar oss även att du är delaktig i verksamhetens utveckling genom att följa beslut och bidra med dina kunskaper och din erfarenhet.

Särskilda uppdrag som stödpedagog har:
• stödja personalgrupp och brukare med pedagogiska lösningar och metoder i syfte att främja delaktighet och självständighet
• vara ett kollegialt stöd kring arbetssätt och metoder kring brukaren
• stödja enhetschef med att implementera och följa upp arbetet kring nya och reviderade rutiner
• ge stöd till kollegor i dokumentation och upprättande av genomförandeplaner och arbetsplaner
• säkerställa att insatser utifrån genomförandeplan finns med i den dagliga planeringen
• utbilda och kompetenshöja den egna arbetsgruppen och andra arbetsgrupper inom verksamhetsområdet.

Schemalagd arbetstid dag, kväll och helg, utifrån verksamhetens behov. Möjlighet till administrativ tid mellan 8-16 timmar i månaden.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• 200 YH- poäng till stödpedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• alternativt minst 60 högskolepoäng med inriktning funktionsnedsättning, socialt arbete, specialpedagogik eller liknande
• goda datakunskaper och är van att dokumentera
• goda kunskaper i svenska i både tal och skrift

Som stödpedagog är det viktigt att du är:
• strukturerad
• tydlig
• stabil
• trygg
• ansvarstagande

Utöver detta behöver du vara positiv, lösningsfokuserad och prestigelös. Vidare har du förmåga att tänka och utföra uppdrag och aktiviteter på ett självständigt sätt. Du tycker om utmaningar och har mycket god kommunikation- och samarbetsförmåga. Att du är serviceinriktad ser vi som en självklarhet. Stor vikt kommer att läggas på
personlig lämplighet.

Det är meriterande om du har:
• flerårig erfarenhet av att arbeta med personer med funktionsnedsättning
• flerårig erfarenhet av arbete men Pedagogiskt anpassat arbetssätt
• utifrån verksamhetens behov erfarenhet av att arbeta med AKK (alternativ kompletterande kommunikation)
• utbildning inom lågaffektivt bemötande
• utbildning inom Autism och NPF
• kunskap och erfarenhet kring tillämpning av gällande lagstiftningar inom området.

Körkort är önskvärt men inget krav.

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Sammanfattning

Liknande jobb


20 februari 2024

Pedagogisk resurs sökes till Vejbystrands skola och förskola

19 februari 2024