Stödpedagog till Lilla Kapplandsgatans korttidshem för barn och ungdomar

Stödpedagog till Lilla Kapplandsgatans korttidshem för barn och ungdomar

Arbetsbeskrivning

Social resursförvaltning erbjuder göteborgarna många olika tjänster inom det sociala området. Det gör vi som ett stöd till stadsdelarna som har det yttersta ansvaret för sina invånare. Våra verksamheter är ofta specialiserade och unika och vänder sig till alla eller stora grupper av göteborgare.
Vi arbetar med flyktingar, missbruk, hemlöshet, utsatta barn och familjer, fältarbete, funktionsnedsättning och mycket mer. Vi samordnar också " Jämlik stad" – en långsiktig satsning för social hållbarhet. Vår vision lyder: "Tillsammans har vi kraft att skapa nya möjligheter i människors liv. I ett hållbart Göteborg finns det plats för alla".



ARBETSUPPGIFTER
Under våren 2018 öppnade vi Lilla Kapplandsgatans korttidshem för barn och ungdomar med autism och intellektuella funktionsvariationer i Högsbo. Huset är nyrenoverat och ligger i ett lugnt område omgivet av fina utemiljöer. Idag är 25 barn och ungdomar på korttidshemmet och arbetsgruppen består av ca 20 stödassistenter och 1 stödpedagog. Vi söker nu en stödpedagog som vill vara med och fortsätta skapa ett korttidshem som ger förutsättningarna för ett självständigt och innehållsrikt liv för gästen, där gästens intressen och självbestämmande är grunden. Tillsammans skapar vi ett korttidshem med målet att inspirera och motivera gästerna till att göra så mycket som möjligt själv samt att utmanas och utveckla sina förmågor. Detta är en tjänst för dig som vill dela din arbetstid mellan det stödpedagogiska uppdraget och att arbeta i verksamheten med barnen och ungdomarna.

Stödpedagogens främsta uppgift är att vara en garant för enhetens kvalitets- och utvecklingsarbete och att metodhandleda stödassistenter i frågor kring bemötande, metod och social dokumentation. Genom inflytande, engagemang och lärande skapar du en effektiv verksamhet med hög kvalitet. Som en del i att säkerställa verksamhetens kvalitetsarbete har du ansvar för att utveckla metodarbetet och ha en helhetssyn på verksamheten. Tillsammans med arbetsgruppen sörjer du för att social dokumentation förs utifrån lagar och riktlinjer. Du leder verksamhetsmöten och vägleder stödassistenterna så att stödet till gästerna ges på ett fullgott sätt i enlighet med uppställda mål, kvalitetskrav och andra riktlinjer samt utifrån ekonomiska ramar. Detta gör du tillsammans med den stödpedagog som varit med och startat upp korttidshemmet, vilken du kommer ha ett nära samarbete med.

Du kommer ingå i ett nätverk med stödpedagoger från övriga korttidshem i staden. Nätverket är ett forum för erfarenhetsutbyte och arbetar på uppdrag från ledningsgruppen för korttidshemmen. Du kommer verka för och vara en del av den goda arbetsmiljön, som skapar ett gynnsamt klimat både för gästernas och kollegernas utveckling. Tillsammans gör vi ett viktigt och meningsfullt arbete som gör skillnad i människors liv. I arbetsuppgifterna ingår även i hemmet vanligt förekommande sysslor, så som matlagning, tvätt och städning.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad stödpedagog eller aktiveringspedagog alternativt har en utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har stor drivkraft och vara en igångsättare och kan leda och inspirera ett arbetslag. Du har kunskap om social dokumentation, pedagogiska metoder så som tydliggörande pedagogik och låg affektivt bemötande, kognitiva hjälpmedel och alternativ kompletterande kommunikation. Vana av utagerande och självskadande beteende är meriterande. Du ska hantera svenska i tal och skrift.

Korttidshem är en verksamhet i ständig förändring, du behöver därför vara flexibel, anpassningsbar och uppskatta utmaningen som detta ger. I utvecklings- och förändringsarbetet utgår vi ifrån att du är prestigelös och har ett salutogent förhållningssätt. Du har förmåga att skapa förtroende och bra relationer. Du anser att samarbete och samverkan är en självklarhet för att driva verksamheten framåt. Vi kommer att lägga stor vikt vid egenskaper som empatiförmåga, flexibilitet, samarbetsförmåga, helhetssyn, intresse för och förmåga att tillsammans i grupp bedriva utvecklingsarbete.

Att du tidigare arbetat som stödpedagog är ett krav och tidigare erfarenhet av arbete på korttidshem eller med barn är meriterande.

Sammanfattning

Liknande jobb


20 februari 2024

Pedagogisk resurs sökes till Vejbystrands skola och förskola

19 februari 2024