Strateg för ledning och styrning till Sveriges modernaste myndighet

Arbetsbeskrivning

Upphandlingsmyndigheten är en liten myndighet med ett samhällsviktigt uppdrag, som är i ett spännande utvecklingsskede. Nyligen genomförde vi en myndighetsövergripande genomlysning av verksamheten, vilket resulterade i att vi nu arbetar i en matrisorganisation där vi styr mot våra gemensamma mål i vår nya strategikarta. Hos oss är det tvärfunktionella och processorienterade samarbetet avgörande för att vi ska lyckas i vårt uppdrag. 

Vi söker nu en ersättare för vår strateg för ledning och styrning. Tjänsten är ett föräldravikariat som sträcker sig till och med april 2023. Som strateg är du spindeln i nätet för strategisk styrning, samordning och utveckling av myndighetens styrningsarbete och ledningsprocess. I rollen har du nära kontakt med vår generaldirektör och teamet på vår nya avdelning för strategisk styrning.  

Om avdelningen 
Avdelningen för strategisk styrning arbetar med styrning och uppföljning av vad myndigheten ska göra på längre sikt, ramverk och ställningstaganden för myndighetens arbete med alla typer av stöd samt verksamhetsjuridik och myndighetens varumärke. Här finns ansvaret fördelat på olika funktioner för att analysera och skapa underlag för beslut utifrån olika perspektiv. Avdelningen tar emot nya regeringsuppdrag och ansvarar för att driva arbetet med att definiera uppdragen. Arbetet drivs i enlighet med myndighetens överenskomna processer. 
 
Avdelningen består utöver strateg av chefsjurist, verksjurist, kommunikationschef, pressansvarig samt strateg för den offentliga affären. Den leds av en avdelningschef. 

Arbetsuppgifter 
Huvudsakligt fokus är att bidra med stöd till generaldirektören vad gäller strategisk styrning, samordning och utveckling av myndighetens styrningsarbete och ledningsprocess. 

Arbetsuppgifter inkluderar bland annat att: 


• planera, samordna och driva myndighetens strategiska utvecklingsarbete inklusive målen i vår strategikarta och strategisk framtidsspaning. 
• samordna, genomföra samt utveckla metoder för myndighetens strategi- och verksamhetsplanering och uppföljning.
• driva och delta i framtagande av budgetunderlag samt driva arbetet med årsredovisning tillsammans med utpekad roll inom ekonomifunktionen.
• stödja generaldirektören i planering och genomförande av ledningsgruppens årligt återkommande aktiviteter
• leda interna arbetsgrupper.
• samordna och hålla ihop myndighetens ledningssystem.
• sammanställa och utarbeta underlag inför olika typer av strategiska möten.
• arbeta i enligt med myndighetens processer samt bidra till utvecklingen av dessa.
• proaktivt medverka till vidareutveckling inom ansvarsområdet. 

Om dig 
Vi söker dig som har ett stort intresse och engagemang för att bidra till att utveckla den strategiska styrningen i verksamheten. Du är nyfiken, pedagogisk och gillar att utforska och utveckla vårt arbete och våra processer i dialog med andra. Du är van vid att hantera komplexa utmaningar, målkonflikter och effektstyrning och ser till myndighetens bästa. Du har en mycket god förmåga att prioritera, effektivisera och strukturera ditt arbete. 

Helhetsfokus, analytisk förmåga liksom fallenhet för att se möjligheter är viktigt för att trivas i rollen. Vi söker dig som är målinriktad och driven men som fortfarande har ett ödmjukt och inlyssnande förhållningssätt och en vilja att hjälpa och stötta organisationen. Din kommunikativa förmåga är utmärkt och du skapar och bibehåller goda och förtroendefulla relationer. Du värdesätter att arbeta i en organisation som är under utveckling och vill bidra i det arbetet.  

I denna rekrytering kommer stor vikt att läggas vid personliga egenskaper, lämplighet och förmågor. 

Kvalifikationer 
Vi söker dig som har: 


• ekonomisk högskole- eller universitetsexamen eller motsvarande relevant högskoleutbildning 
• minst två års erfarenhet av liknande arbete med verksamhetsplanering, uppföljning och styrmodeller inom statsförvaltning 
• erfarenhet av årsredovisningsarbete 
• mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift. 

Meriterande för oss är: 


• erfarenhet av verksamhetsutveckling och implementering av nya arbetssätt inom strategisk styrning 
• erfarenhet av arbete med indikatorer, mål och mått

Om Upphandlingsmyndigheten 
Upphandlingsmyndigheten har det samlade ansvaret för att utveckla, förvalta och stödja den upphandling som genomförs av upphandlande myndigheter och enheter samt att stödja leverantörer. Vi ska verka för en rättssäker, effektiv och socialt och miljömässigt hållbar upphandling till nytta för medborgarna och näringslivets utveckling. Vi ska även bidra till att den offentliga upphandlingens strategiska betydelse tas till vara och att den bidrar till att främja innovativa lösningar. Vi ska även ge vägledning i statsstödsfrågor till kommuner och regioner. Vi är en lärande och utvecklande organisation och 2019 utsågs vi till Sveriges modernaste myndighet.  

Vi har ljusa nyrenoverade, aktivitetsbaserade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer. Vid utgången av år 2021 var vi cirka 75 medarbetare. Läs gärna mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats. 

Anställning 
Vi söker en medarbetare för ett föräldravikariat med start så snart som möjligt till och med april 2023. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. 

Ansökan 
Tycker du att tjänsten låter intressant? Välkommen att skicka in din ansökan bestående av cv samt personligt brev via vårt rekryteringsverktyg. Sista ansökningsdag är 21 mars. 

Vi ser fram emot din ansökan! 

För mer information, välkommen att kontakta: 
Maria Bång, tf avdelningschef för strategisk styrning, 08-586 217 12 

Adina Gustafsson HR-specialist, 08-586 217 88 

Elke Frölander, Saco-S, 08-586 217 71  

Daniel Mott, ST, 08-586 271 70

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Upphandlingsmyndigheten
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 mars 2022
  • Ansök senast: 21 mars 2022

Besöksadress

Svetsarvägen 10
Solna

Postadress

Box 1194
Solna, 17123

Liknande jobb


Nelly.com - Head of Assortment Controlling

15 juni 2024

14 juni 2024

Projektekonom

Projektekonom

14 juni 2024