Strateg social hållbarhet

Arbetsbeskrivning

Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 6700 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss.

På kommunledningskontoret är du i händelsernas centrum. Våra drygt 200 medarbetare jobbar med saker som är gemensamma för alla inom Gävle kommun. Vi ser helheten, samordnar arbetet mellan förvaltningarna och ansvarar för den strategiska utvecklingen. Hos oss jobbar du nära politikerna och vet ofta först vad som är på gång. Är du lyhörd, nyfiken och aktiv har du goda möjligheter att vara med och påverka. Vi gör Gävle tillsammans.

Enheten för Social hållbarhet är en enhet inom Kommunledningskontoret som inrättades 2015. Inom enheten arbetar för närvarande fem medarbetare med ansvar för övergripande frågor inom området social hållbarhet. Ansvarsområden är bland annat med mänskliga rättigheter, nationella minoriteter, jämställdhet, integration, barn- och ungdomsperspektivet, folkhälsa, våld i nära relationer och tillgänglighet. Enheten har ett politiskt uppdrag att utarbeta och implementera ett kommunövergripande program för social hållbarhet. Arbetet sker i nära samarbete med Gävle kommuns samtliga förvaltningar och bolag.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som vill arbeta med strategiskt arbete inom sociala hållbarhetsfrågor, som en del av Gävle kommuns arbete med att forma ett långsiktigt hållbart Gävle. Tjänsten innebär att utveckla kommunens strategiska arbete inom social hållbarhet för ett rättvist samhälle, där alla har rätt till en god välfärd och jämlik hälsa. Gävle är en kommun i tillväxt och på den här tjänsten är du en av dem som driver och deltar i utvecklingsarbetet och dina ansvarsområden är främst tillgänglighet, folkhälsa och jämställdhet.

Inom ramen för programmet med social hållbarhet omfattar arbetet ansvar för planering, tillämpning, stödja organisationen i implementering samt ansvar för uppföljning och analys.
I ditt arbete ska du kunna fånga upp behov och tendenser över tid i ett tidigt skede och kunna formulera dessa till långsiktiga strategier. Du kommer även samverka och delta i nätverk och partnerskap på såväl lokal, regional som nationell nivå. I uppdraget ingår ett nära samarbete med alkohol- och drogsamordnaren.

I uppdraget ingår bland annat att:
• Utforma och utveckla kommunens strategiska arbete med social hållbar utveckling
• Uppföljnings-, analys- och utredningsarbete
• Bereda ärenden inom social hållbarhet till kommunstyrelsen
• Medverka i lokala, regionala och nationella arbetsgrupper, partnerskap och nätverk
• Samordna och leda arbetsgrupper samt projekt
• Genomföra utbildningsinsatser
• Planera, genomföra och återkoppla medborgardialoger
• Ansvar för tillgänglighetsråd och arbetsgrupper

KVALIFIKATIONER
Vi ser att du har akademisk examen inom folkhälsovetenskap, mänskliga rättigheter, social hållbarhet, socialt arbete, samhällskunskap, statskunskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget.

Du har erfarenhet av samordning samt av att planera och leda stora övergripande processer eller projekt. Erfarenhet av strategiskt utvecklingsarbete inom sociala hållbarhetsfrågor och kunskap om arbete med mänskliga rättigheter i offentlig verksamhet är en förutsättning för att trivas i tjänsten.

Som person är du trygg, drivande och målinriktad. Du arbetar långsiktigt och systematiskt utifrån ett helhetsperspektiv. Du kan arbeta självständigt och är bra på att leda processer samt projekt. Du har god analytisk och pedagogisk förmåga, är stresstålig, kan snabbt byta fokus i en fråga och har lätt för att skapa dig överblick inom nya områden. Din lyhördhet och ditt engagemang syns i ditt arbete och du har lätt för att skapa goda relationer. Meriterande är erfarenhet av medborgardialoger. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ann-Sofie Sjögren
026-17 80 55
Roger Kimland
026-17 81 45
Lena Arnberg
026-17 80 05
Enhetschef Agneta Bjurman
026-17 81 85
HR-konsult med inriktning rekrytering Helena Bergström
026-17 50 07
Karin Jansson SACO/Civilekonomerna
026-17 80 47
Vision Lena Arnberg
026-17 80 05
HR-konsult, grundskolan Gunilla Wester
026-17 88 92
HR-konsult, gymnasieskolan Margareta Brolin
026-17 87 73
HR-konsult, grundskolan Marianne Brännström
026-17 92 39

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Gävle kommun, HR-avdelningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 26 oktober 2016

Besöksadress

Drottninggatan 22 Gävle
None

Postadress

Stadshuset
Gävle, 80184

Liknande jobb


10 april 2024

Communications Business Partner

Communications Business Partner

20 mars 2024

Projektledare Wallstreet

Projektledare Wallstreet

5 mars 2024

Kommunikationsstrateg till Täby kommun

Kommunikationsstrateg till Täby kommun

13 mars 2024