Strategisk inköpare

Strategisk inköpare

Arbetsbeskrivning

Är du redo för din nästa tjänst inom strategiskt inköp och vill utvecklas tillsammans med oss på Gripen Support?



Din framtida utmaning

Som strategisk inköpare hos oss kommer du att vara en del av inköpsorganisationen och vara kommersiellt ansvarig vid upphandling av produkter och tjänster till affärsenheten Gripen Supports olika program och projekt. I rollen säkerställer du kostnadseffektiva och kvalitetssäkrade strategier och inköp av produkter och tjänster.



Vi arbetar nära tillsammans med marknadsavdelning, teknik, kvalitet samt kollegor på Saab Aeronautics.



I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att:

* ställa ut anbudsförfrågningar och hantera anbud
* utveckla befintliga affärer med leverantörerna för att hitta optimal och kostnadseffektiv underhållsförmåga
* göra kostnadsanalyser samt identifiera och kontinuerligt hitta kostnadsbesparingar
* teckna, vidareutveckla och förvalta leverantörsavtal
* ansvara för förhandlingar (även kring avtalstecknande)
* driva/medverka i tvärfunktionella team



Du kommer att upprätthålla leverantörsrelationer och utveckla affärsrelationerna med våra nyckelleverantörer samt kontinuerligt utvärdera befintliga och potentiellt nya leverantörer.



Den du är idag

Du är affärsmässig i ditt arbete och har flerårig erfarenhet av strategiskt inköp mot både nationella och internationella leverantörer vilket innefattar förhandling, kontraktsskrivning och leverantörsvård. För denna tjänst ser vi att du har högskoleutbildning inom teknik eller ekonomi/juridik, alternativt har du likvärdig dokumenterad erfarenhet av kvalificerat inköp. Ett stort teknikintresse samt erfarenhet av eftermarknadsavtal och dess flöden är meriterande.



Som vår nästa kollega är du prestigelös, drivande, initiativtagande samt kan leda dig själv och andra i rätt riktning för att nå uppsatta mål och resultat. Detta innebär en förutsättning i att du kan strukturera ditt arbete och vara flexibel i ditt tankesätt. Ditt nära samarbete med kollegor och övriga instanser förutsätter självklart en god laganda och samarbetsförmåga.



Då du kommer att arbeta i en internationell miljö krävs det att du behärskar engelska och svenska i såväl tal som skrift och kan kommunicera och utforma avtal, affärsbrev och annan korrespondens på ett professionellt sätt. Behärskar du något övrigt språk är detta ett plus.



Denna tjänst kräver att du godkänns i en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen.



Vad du blir en del av

Läs om vårt affärsområde Support and Services här. Affärsenheten Gripen Support levererar supportlösningar som sträcker sig över hela Gripenflygplanets livslängd. Lösningarna kan se olika ut, vilket innebär ständigt pågående dialog med våra leverantörer och uppdatering av våra avtal för att möta nya kundkrav. Våra kunder idag är Sverige, Sydafrika och Brasilien. På affärsenheten Gripen Support kommer du bli en del av inköpsavdelningen som idag består av 10 strategiska inköpare och du kommer vara placerad i Linköping.



Din fortsatta egenutveckling är viktig för oss och vi kan ge dig möjlighet till kurser och utbildningar, vilket ger öppningar för att ta sig vidare inom företaget.



Vänligen observera att vi arbetar med löpande urval och att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum har gått ut.



If you aspire to help create and innovate whilst developing yourself in a challenging team setting, Saab may well have the perfect conditions for you to grow. We pride ourselves on a nurturing environment, where everyone is different yet we share the same goal - to help protect people.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Saab AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 juni 2020
  • Ansök senast: 4 augusti 2020

Liknande jobb


Global Sourcing Commercial Category Manager

Global Sourcing Commercial Category Manager

25 april 2024

INKÖPARE

24 april 2024

Category Manager

Category Manager

24 april 2024

Indköpare

23 april 2024