OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Coop - Den goda kraften i svensk dagligvaruhandel
Med cirka 650 butiker i Sverige och 3,4 miljoner medlemmar är Coop Sveriges enda medlemsägda matkedja. Varje dag arbetar Coop för att göra vardagen bättre för dig och din familj.
Se även www.coop.se
Följ oss gärna på Facebook: Jobba på Coop och på Linkedin: Coop Sverige.
ARBETSUPPGIFTER
Coop befinner sig i en spännande utvecklingsfas och vi behöver nu stärka upp vårt team. Vi söker nu en ny medarbetare till vårt huvudkontor, Coop Center. Våra medarbetare är en av våra viktigaste tillgångar. Coops vision är att vi ska vara den goda kraften i svensk dagligvaruhandel och det är du som tillsammans med dina kollegor kan göra detta möjligt.
Som Strategisk Inköpare för Egna Varumärken (EVM) är du ansvarig för förhandling av nytt och befintligt sortiment inom angivna kategorier. I rollen kommer du utveckla sortiment och aktiviteter som ökar försäljning och lönsamhet för Coop Sverige. Du kommer även agera projektledare för utveckling av nya produkter i sortiment.
Huvudsakliga ansvarsområden:
- Genomföra förhandlingar på uppdrag av chef på angivna kategorier
- Utarbeta rullande förhandlingsplan på 18 månaders basis för egna kategorier med tydliga målsättningar och leveranser
- Finna nya samt vårda befintliga leverantörer
- Teckna leverantörsavtal
- Värdera leverantörer, offerter och produkter samt ta fram beslutsunderlag inför revidering
- Projektledare vid framtagning av nya produkter och revidering av existerande
- Följa och säkra utfall mot plan på ny lanseringar
- Granska och förhandla prisaviseringar internt
- Vara aktivt delaktig i löpande arbete och driva angiven kategori vid effektivisering av operativa processer inom inköp, sortimentsbyggande, lönsamhet och varuflöden på EVM området
- Medverka vid uppföljning av ekonomiska mål och aktivt vidta åtgärder mot kategorin för att korrigera avvikelser eller fånga möjligheter
- Agera beställare mot Coop Trading eller annan partner
- Upprätthålla aktuella bransch- och leverantörsanalyser
KVALIFIKATIONER
Utbildning:
- Ekonomisk högskoleutbildning (civilekonom) eller motsvarande
Erfarenhet/Kompetens:
- Krav på flerårig aktuell erfarenhet av inköps- och leverantörskontakter inom relevanta produktområden såväl i Sverige som internationellt
- Förhandlingsvana och dokumenterade framgångsrika resultat från arbete med att öka försäljning och lönsamhet
- Erfarenhet av kalkylering, prissättning och ekonomiskt lönsamhetsmål
- Erfarenhet av att genomföra bransch- och leverantörsanalyser
- Van vid att följa upp lönsamhet genom att använda etablerade kalkylverktyg
- Flytande engelska/danska är meriterande
- Mycket god datavana
Personliga egenskaper:
- Hög förhandlingsförmåga
- Mycket drivande med ett stort engagemang
- Resultatorienterad
- Analytisk förmåga
- Tydlig i kommunikation
- Mycket god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
- Förändringsbenägen och öppen för nya impulser och idéer
- Lagspelare
Resor i tjänsten förekommer.
Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum. Vi ser fram emot din ansökan!
ÖVRIGT
Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
För att underlätta rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Nagrell
010-741 43 91
CIO Stefan Hasselgren
Stormarknadschef Jonas Englund
Inköpschef Egna varumärken Mikael Lind
010-742 60 70
Butikschef Andreas Wehler
010-741 84 01
Butikschef Emelie Erdtman
010 741 53 61
Butikschef Maria Lybeck
010 745 00 01
Kassaledare Helena Johansson
010 745 00 10
Linus Gusfors