Strategisk inköpare - Fleet

Arbetsbeskrivning

Ref nr: 150780
Placering: Upplands Väsby
Organisation: Centrala funktioner, Inköp www.siemens.se

Med våra innovativa lösningar för energiförsörjning, hälso- och sjukvård, infrastruktur och industriell produktivitet har vi svaren på vår världs stora frågor. Det är därför som vi ständigt letar efter nyfikna och öppna personer som vågar ställa de rätta frågorna. Kanske precis som du?

Vi söker nu en Strategisk och driven strategisk inköpare - Commodity Manager Fleet, till vårt huvudkontor i Upplands Väsby. Du får en nyckelroll i att utforma strategier för Siemens tjänstebilsflotta i Sverige.

Vilka är mina arbetsuppgifter?

Du kommer att ansvara för strategiskt inköp av tjänstebilar (Fleet) för Siemens inom Sverige. Du definierar strategier i regionen och säkerställer att dessa implementeras i respektive land i nära samarbete med dina kollegor i respektive landsorganisation. Du kommer även att vara operationellt ansvarig för inköp av tjänstebilar i Sverige, med avtals- och prisförhandlingar med lokala leverantörer. Du kommer att vara placerad i den svenska inköpsorganisationen, men ditt ansvar sträcker sig ut i regionen.

Du ansvarar för strategisk planering, organisation och mätetal för inköp av tjänstebilar i regionen och säkerställer att Siemens upprätthåller en strategisk inköpsprocess, genererar affärsmässiga synergier och säkerställer att vi har en god leverantörsbas i regionen i syfte att bidra till kostnadseffektivhet för Siemens.

Bidra till Siemens globala inköpsstrategi inom området Fleet och säkerställa att den implementeras och kommuniceras i regionen. Utforma strategier för urval och utvärdering av nya leverantörer samt kontinuerlig utveckling av befintliga leverantörer. Analysera innehållet i leverantörsavtal och ta fram rekommendationer och mätetal inför förhandling och omförhandling av avtal.

Rapporterar mätetal och följa upp inköpsprocesserna kontinuerligt för att säkerställa kostnadseffektivitet inom regionen. Säkerställa att vi på bästa sätt nyttjar tillgängliga IT-verktyg i inköpsprocesserna.

Tjänsten innebär några resdagar per månad inom regionen.

Vad krävs av mig?

För att vara framgångsrik i rollen tror vi att du har minst fem års erfarenhet av strategiskt inköp av indirekt material, gärna inom ett internationellt bolag.

Du har en högskoleutbildning inom ekonomi eller Supply Chain Management. Annan för tjänsten relevant utbildning i kombination med lång arbetslivserfarenhet inom området kan också likvärdigt meriterande.

Vi ser gärna att du har ett intresse för bilar och även kunskap och erfarenhet av tjänstebilsmarknaden och finanseringslösningar. Du har god vana av att förhandla med såväl interna som externa parter.

Vi värdesätter en starkt inre drivkraft och affärsorientering där du säkerställer bästa möjliga affärsvillkor för Siemens.
Förmågan att kommunicera och bygga relationer är en tydlig framgångsfaktor i denna roll. För att lyckas i rollen krävs det att du har en god strategisk förmåga, är initiativtagande och självgående.

Goda kunskaper i svenska och engelska, såväl muntligen som skriftligen är ett krav. Du har god vana av att nyttja IT-stöd i ditt arbete. Du har mycket goda kunskaper i Microsoft Excel, kunskap inom SAP/R3 är meriterande.

Hur ansöker jag?
Skicka in din ansökan via www.siemens.se/jobb redan idag. Vid frågor kontakta Mimmi Alladin på telefon 076-7864739.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Magnus Andersson
08-578 412 55
Facklig Representant

Försäljningschef Magnus Larsson
070-871 88 52
Rekryterare Erik Dahlberg
08-728 13 52
Chef Sven Weslien
070- 728 19 58
Rekryterare Erik Dahlberg
070-728 13 52
Facklig Kontakt

Chef Hans Engberg
031-7768668
Chef Jan Hintze
070-7281248
Chef Mikael Holmberg
044-780 31 44

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Siemens AB UPPLANDS VÄSBY
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Publicerat: 14 oktober 2013

Besöksadress

Johanneslundsv 12-14
None

Postadress

None
UPPLANDS VÄSBY, 19487

Liknande jobb


16 maj 2024

16 maj 2024

16 maj 2024

16 maj 2024