Supporttekniker

Supporttekniker

Arbetsbeskrivning

Luleå förenar storstadens utbud med småstadens närhet. En hållbar kuststad i ständig utveckling med nytänkande näringsliv, universitet med forskning i världsklass, positivt samarbetsklimat och en naturnära livsmiljö som ger det bästa av alla årstider.

Kommunstaben är en strategisk och operativ resurs för kommunstyrelsens mål och ambitioner. Kommunstaben har till uppgift att vara drivande, stödjande och rådgivande för kommunens förvaltningar och bolag.

Avdelningen Innovation och utveckling ansvarar för att bland annat stödja framtida strategiska satsningar, såsom e-tjänster och e-förvaltning, svara för service, drift och vidareutveckling av kommunens IT-miljö och att samverka i verksamheternas utvecklingsprojekt som internkonsult. Vi erbjuder en öppen, samarbetsvillig och utvecklingsorienterad arbetsmiljö. Vi utgår från trevliga lokaler på Residensgatan i Luleå och är idag cirka 60 medarbetare.

En viktig förutsättning för att du ska kunna göra ett bra jobb är självklart att du har rätt kompetens. Som medarbetare hos oss har du möjlighet att utvecklas i din yrkesroll, både genom kompetensutveckling och genom att ta mer ansvar i ditt arbete. Vi tillämpar flexibel arbetstid som underlättar samspelet mellan arbete, fritid och familjeliv.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker två supporttekniker till vår enhet för IT Drift. En tidsbegränsad tjänst (tom 1 september 2021) för placering i vår 1a linjes support och en tillsvidare tjänst för placering i vår 2:a linjes support.
Tjänsterna är heltidstjänster med arbetstider måndag fredag 8-17

Som Supporttekniker ingår du i ett team som arbetar i en av länets största datorarbetsplatser och mest komplexa IT miljö och du hanterar dagligen en mix av IT-ärenden från kollegor i Luleå kommunkoncern.
Du kommer att arbeta i ett team som har ett tydligt fokus på service och du arbetar i nära samarbete med övriga kollegor på enheten för IT drift.

IT-Driftenheten arbetar enligt ramverket ITIL och då främst med processerna Incident, Request, Change och Problem.

Supporttekniker 1:a linjens support:

Du är vår "Single Point of Contact", vilket innebär att du kommer vara den första kontakten för våra användare. Du tar emot IT-ärenden via telefon, vårt ärendehanteringssystem, chatt och vid personliga besök.
Du registrerar ärenden i vårt ärendehanteringssystem och du dokumenterar lösningar i vår kunskapsdatabas.
Du har en god förmåga att prata med människor både via telefon och fysiskt och du är van att dokumentera.

Supporttekniker 2:a linjens support:

Du hanterar mer avancerade IT-ärenden i vår 2:a linjes support. Det kan vara ärenden av mer utredningskaraktär som kräver kunskap och tålamod. Du hanterar alla olika typer av IT-ärenden och då både med både felanmälningar och beställningar.
Vi ser gärna att du har erfarenhet av:
o Kunskap i Microsoft O365
o Active Directory administration
o Arbete i ärende- och kontaktcentersystem
o B körkort
o Ramverket ITIL

I vår 1:a och 2:a linjes support löser vi 70-80% av alla inkommande IT-ärenden

KVALIFIKATIONER
Du har ett brinnande intresse för IT, vill arbeta med IT-Support och har tidigare erfarenhet av att arbeta i en Servicedesk med 1:a och 2:a linjens support.
Som lägst har du gymnasieutbildning, gärna med inriktning mot IT
Som person samarbetar du effektivt med andra och strävar kontinuerligt mot att teamet ska uppnå sina gemensamma mål.
Du har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt och är handlingskraftig. Du arbetar med kvalitet och service i såväl personliga relationer som i det dagliga arbetet. Du är van att kunna kommunicera och anpassa din kommunikation på ett enkelt och tydligt sätt med andra människor.

ÖVRIGT
Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter och tillämpar rökfri arbetstid. För att arbeta hos oss ska du dela Luleå kommuns värdegrund där ledorden är Engagerade, Ansvarstagande och Kompetenta.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet deltid som en möjlighet. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli eftersom dessa nationella minoritetsspråk är vanligt i våra verksamheter.

Vi undanber oss alla erbjudanden om jobbannonsering och rekryteringshjälp, Luleå kommun har ett kommunövergripande förhållningssätt och har avtal som samordnas av personalkontoret.

Tips!
Följ oss på Facebook - Jobba i Luleå kommun
Alla våra lediga jobb finns på lulea.se/ledigajobb

Sammanfattning

Liknande jobb


3 april 2024

3 april 2024

Supporttekniker

Supporttekniker

3 april 2024

3 april 2024