Svenska kraftnät söker chef till Enheten IT-arbetsplats och support

Svenska kraftnät söker chef till Enheten IT-arbetsplats och support

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vi söker en chef till enheten IT-arbetsplats och support som vill vara med och utveckla enheten och bidra i utvecklingen av ett kraftsystem i förändring.

Som enhetschef för IT-arbetsplats och support är du med och säkerställer Svenska kraftnäts IT-infrastruktur. En infrastruktur som hela Sveriges elförsörjning lutar sig mot. Du bidrar till att Svenska kraftnäts IT-infrastruktur fungerar och är driftsäker 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året.

Om tjänsten
Som enhetschef för IT-arbetsplats och support leder du ett team som idag består av 7 anställda klienttekniker och förvaltningsledare, samt 9 konsulter som primärt arbetar i vår servicedeskfunktion. Enheten ingår i avdelningen IT-infrastruktur och drift. Avdelningen växer och i denna roll kommer du att vara med och bygga vidare på enhetens kompetenta team.

Som chef och ledare bidrar du till att utveckla avdelningen, enheten och medarbetarna och du företräder myndigheten enligt Svenska kraftnäts vision, mål och värdegrund. Du rapporterar till avdelningschefen.

Tjänsten är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg. I rollen kan resor förekomma.

Dina arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av att leda enhetens arbete och att bidra i den förändringsresa som vår verksamhet genomgår. Du skapar förutsättningar för din verksamhet och dina medarbetare, så att enheten på ett effektivt sätt kan bidra till Svenska kraftnäts mål om en god elberedskap och en trygg elförsörjning.

Som Enhetschef IT Arbetsplats deltar du aktivt i avdelningens ledningsgrupp samt är medlem i ett antal styrgrupper internt. Du agerar även som operativ sponsor för ett antal IT-projekt.

Rollen innebär en tvärfunktionell samverkan i Svenska kraftnäts organisation, så även med andra myndigheter samt leverantörer.

Din bakgrund
Vi söker dig med relevant högskole-/eller universitetsutbildning alternativt arbetslivserfarenheter som vi bedömer som likvärdiga.

Vidare har du:


• God ledarerfarenhet, i tidigare ledande roller inom IT och Service Desk funktion och vana av att leda IT-tekniker/IT-specialister
• Gedigen arbetslivserfarenhet av IT med fokus på service desk och utveckling/förvaltning av IT arbetsplats och digitala sammarbetsverktyg
• God erfarenhet och kunskap om ramverk som ITIL samt förvaltningsstyrning exempelvis PM3
• Erfarenhet av IT Drift för 24/7 verksamhet med höga tillgänglighetskrav
• Erfarenhet från arbete som ledare/sponsor för förändringsprojekt, exempelvis som medlem i styrgrupper alternativt annan dokumenterad erfarenhet av förändringsarbete.

Det är meriterande om du har:


• Erfarenhet av IT-projekt i komplexa miljöer med höga krav på säkerhet
• Dokumenterad goda erfarenheter av leverantörsstyrning

Dina personliga egenskaper
Vi söker en ledare med en hög grad av samarbetsförmåga som är van att samverka med både interna och externa intressenter. Du är serviceorienterad, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du känner dig trygg med att fatta beslut och prioritera ditt eget och enhetens arbete och ser till helheten gällande organisation och uppdrag.

Du tar initiativ till förbättring och kan visa på att resultat uppnås. Du trivs i en föränderlig kontext samt vill vara med och bidra i vår förändringsresa.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Tester kommer att genomföras under processen.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande avdelningschef Patrik Lilja 010-475 88 28 alternativt rekryterare Sara Bäckström 010-475 97 71. Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 31 maj 2021. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.


Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.


Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.


Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 maj 2021
  • Ansök senast: 31 maj 2021

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


IT- och Digitaliseringschef, Kramfors kommun

IT- och Digitaliseringschef, Kramfors kommun

23 april 2024

15 april 2024

9 april 2024

17 april 2024