Systemoperatör till Sveriges betalningssystem RIX

Systemoperatör till Sveriges betalningssystem RIX

Arbetsbeskrivning

VI ERBJUDER DIG
Vill du vara med och arbeta på en spännande arbetsplats där Sveriges betalningssystem står i fokus? En stor förändringsresa pågår i den svenska finansiella infrastrukturen och vi behöver stärka upp ytterligare till RIX-enheten som ansvarar för att driva, förvalta och utveckla Riksbankens betalningssystem RIX. Systemet omsätter dagligen cirka 670 miljarder svenska kronor och det är av största vikt att systemet drivs på ett säkert och effektivt sätt samt att deltagarna i systemet får god support. Vi söker nu en serviceinriktad person till vårt team med fallenhet för administration och system!

DET HÄR GÖR DU HOS OSS
Som systemoperatör arbetar du med support och administration i vårt system. Du bevakar och kontrollerar betalningstrafiken i RIX-systemet och flöden i vårt säkerhetshanteringssystem. Det innebär ett dagligt inflöde av förfrågningar som du ansvarar för. I rollen ingår även handläggning av ärenden, sammanställning av statistik och rapporter samt diverse övriga administrativa arbetsuppgifter. Vidare stöttar du även i incidentprocessen och deltar i övningar av reservrutiner. Rollen handlar till stor del om att ge support och stöd till deltagare i systemet, det innebär att du har daglig extern kontakt med banker och andra kreditinstitut samt värdepappersföretag och clearingorganisationer. 

Du jobbar enligt rullande schema antingen mellan 06:30 - 15.00 eller 10.00 - 18:30.

DITT TEAM
RIX-enheten på Avdelningen för betalningar består av 24 medarbetare och är indelat i två team. Du kommer att tillhöra teamet RIX förvaltning och vidareutveckling som består av 12 medarbetare och som leds av en teamledare. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling inom finansiell infrastruktur.

MER OM DIG
Vi ser gärna att du har relevant utbildning för tjänsten, inom exempelvis ekonomi eller systemvetenskap och/eller erfarenhet av att arbeta med administrativa arbetsuppgifter, gärna inom den finansiella sektorn. Det är meriterande om du tidigare har  arbetat i system för betalningar och värdepapper. För tjänsten krävs att du har lätt för att arbeta i olika IT-system samt att du har en god analysförmåga och en problemlösande attityd.

Som person är du noggrann i dina arbetsuppgifter och säkerställer att allt utförs korrekt. Du är serviceinriktad och har en god kommunikationsförmåga. Du är van att självständigt driva ditt arbete och har lätt för att samarbeta med andra. Då det plötsligt kan inträffa händelser i systemen som kräver omedelbar hantering är det även viktigt att du behåller lugnet och omdömet.

Du behöver ha goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift eftersom du kommer att ha både svenska och internationella kontakter.

MER OM TJÄNSTEN
Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 mån provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll och särskild personutredning kommer att göras på slutkandidaten. I vissa fall ställs krav på svenskt medborgarskap och säkerhetsprövningssamtal för säkerhetsklassade tjänster. 

ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här.

Huvudkontoret är beläget på Brunkebergstorg mitt i centrala Stockholm. Som anställd på Riksbanken tar du del av bra förmåner som bland annat generösa semestervillkor, möjlighet till ledarledda träningspass och gym, subventionerad lunch i personalmatsalen, friskvårdsbidrag och subventionerad massage. Läs mer om våra förmåner här. Följ oss även på linkedin, facebook och twitter för att se våra senaste uppdateringar.

INTRESSERAD?
Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev inklusive relevanta betyg senast den 15 augusti. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsten och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor. Logiska tester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Riksbanken
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 juli 2022
  • Ansök senast: 14 augusti 2022

Besöksadress

Brunkebergs Torg 11
None

Postadress

Brunkebergs Torg 11
Stockholm, 10337

Liknande jobb


Servicekoordinator - Scanjet i Sjöbo

30 november 2023

Administrativ koordinator

Administrativ koordinator

15 december 2023

Lotsplanerare, Gävle

Lotsplanerare, Gävle

13 december 2023