OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Avdelningen funktionshinder och delaktighet i Västra Götalandsregionen och Västsvenska Turistrådet har i samarbete med handikapprörelsen utarbetat ett webbaserat system för information om tillgänglighet för funktionshindrade, kallat Tillgänglighetsdatabasen. I korthet innebär systemet att man genomför en inventering av nuvarande status av en lokal eller ett besöksmål. Denna information registreras i en databas som är tillgänglig för allmänheten. På så sätt erbjuds personer med funktionshinder en möjlighet att själva avgöra om de kan besöka det aktuella målet.
DEN ANSTÄLLDE SKALL: Genomföra inventering av lokaler som utses av kommuner i Västra Götalandsregionen. Registrera materialet från genomförda inventeringar i tillgänglighetsdatabasen. Informera kommunerna om handhavande av databasen. Informera kommunerna om lätt avhjälpa hinder för att förbättra tillgängligheten. Marnadsföra tillgänglighetsdatabasen gentemot kommuner i regionen.
Arbetet inleds med en introduktionsutbildning om tillgänglighetsdatabasen och grundläggande kunskap om lätt avhjälpa hinder. Den anställde kommer att ingå i ett arbetslag med totalt 4 plus-jobbare i Västra Götalandsregionen, med stöd och arbetsledning från Vöästra Turistrådet och Avdelningen funktionshinder och delaktighet.
ÖNSKEMÅL OM KOMPETENS:
Personer som kommer i fråga för tjänsten bör ha en god social kompetens, vara pedagogiska och noggranna. Utbildning på högskolenivå eller motsvarande kunskaper är önskvärt. Datorvana krävs. Personen bör ha B-körkort.
ARBETSPLATSENS BELÄGENHET: Kommunförnundets lokaler i Skövde.
Att vara i Göteborg någon dag i veckan där man skall ingåi ett arbetslag.