Tre samordnande kommunikatörer med fokus på socialtjänstens frågor

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta med samhällsviktiga och högaktuella frågor tillsamman med kompetenta kollegor på en engagerad kommunikationsavdelning? Då kan du bli en av oss på Socialstyrelsen. Vi arbetar för allas rätt till en god hälsa och en jämlik vård och omsorg.

Om tjänsten
Kommunikationsavdelningen samordnar och utvecklar myndighetens kommunikation. Nu söker vi tre stycken kommunikatörer med fokus på socialtjänstens frågor, bland annat införandet av en ny socialtjänstlag och området barn och unga i utsatthet.

I rollen kommer du att agera som samordnande kommunikatör, hålla kontakten med sakkunniga och driva planeringen av kommunikationsarbetet inom området. Du planerar och samordnar kommunikationen inför, under och efter genomförandet av olika kommunikationsinsatser. Det kan också handla om att upphandla och projektleda externa leverantörer, exempelvis kommunikationsbyråer

Som kommunikatör på Socialstyrelsen arbetar du självständigt, både operativt och strategiskt. Du ansvarar för egna projekt och ger kommunikationsstöd i andra. Du skriver kommunikationsplaner, genomför aktiviteter och följer upp effekter. Vidare formulerar du tydliga budskap och producerar innehåll för olika kanaler. Du ingår i ett sammanhang med andra kommunikatörer och webbredaktörer.

Du håller dig uppdaterad i omvärlden inom såväl kommunikationsyrkets utveckling som inom sakområdet. Du bidrar även till avdelningens utveckling. Även andra arbetsuppgifter kan förekomma.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Socialstyrelsen är det viktigt att du har god kommunikations- och samarbetsförmåga. Det är viktigt att du kan förklara komplicerade sammanhang på ett enkelt sätt. Du behöver även ha ett strukturerat och strategiskt arbetssätt där du ser till helheten. Dessutom är du van att arbeta effektivt mot deadlines och är kreativ och lösningsfokuserad. Då arbetet sker i nära samarbete med andra, både inom och utanför myndigheten, behöver du kunna skapa och behålla goda relationer för att uppnå mål- och resultat. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 Vi söker dig som har


• relevant akademisk utbildning inom media och kommunikationsvetenskap eller utbildning som myndigheten bedömer som likvärdig
• flerårig aktuell erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete som huvudsaklig arbetsuppgift
• erfarenhet av att planera, leda och driva kommunikationsuppdrag i olika kanaler med gott resultat
• gedigen erfarenhet som skribent och att formulera budskap med tydligt målgruppsfokus
• goda kommunikativa kunskaper i svenska språket, både muntligt och skriftligt.

 Det är meriterande om du har erfarenhet av


• omvärldsbevakning.
• driva kampanjer
• att i ditt arbete samverka med andra organisationer
• erfarenhet av att driva kommunikation inom hållbar utveckling eller samhällsomställning, alternativt har utbildning inom samhällsvetenskap (gäller en av tjänsterna)  
• erfarenhet av kommunikation inom hälso- och sjukvård eller omsorg
• erfarenhet av kommunikationsarbete i statlig myndighet, annan arbetsplats inom offentlig sektor eller för tjänsten relevant intresseorganisation
• talar och skriver arabiska och/eller somaliska (gäller en av tjänsterna).

Bra att veta
Vi söker tre kommunikatörer på heltid med 1 års anställning vardera. Två tjänster är anställningar på särskild visstid, Säva. Den tredje tjänsten är ett vikariat.

Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar i veckan. Din tjänstetitel blir kommunikatör och din placering blir på kommunikationsavdelningens enhet för kommunikationsutveckling 2.

För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi använder oss inte av personligt brev i vårt urvalsarbete, du behöver därför inte bifoga detta.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Ylva Carlheim-Gyllensköld Ylva.Carlheim-Gyllenskold@socialstyrelsen.se. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Marie Hansson Marie.Hansson@socialstyrelsen.se.

Fackliga företrädare för SACO är Carl-Erik Flodmark för SACO Carl-Erik.Flodmark@socialstyrelsen.se . Facklig företrädare ST/OFR nås på ST@socialstyrelsen.se. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan.

Välkommen med din ansökan senast den 14 maj 2024.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 maj 2024
  • Ansök senast: 14 maj 2024

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024