Tullchef

Tullchef

Arbetsbeskrivning

Det råder inget tvivel om att logistikbranschen är inne i en av sina största förändringsresor någonsin. Den största anledningen bakom denna utveckling är den kraftigt växande E-handeln som öppnat en helt ny värld av möjligheter för såväl företag som privatpersoner. Men för att ett paket ska ta sig från punkt A till punkt B behövs en aktör som kan erbjuda en heltäckande logistiklösning och det är här vi på Posten Norge/Bring kommer in. Vi är ett av Nordens största logistikbolag med drygt 14.000 anställda. Just nu söker vi efter en chef till vår tullenhet i Jönköping. Är det du?
Värdekedjan för logistiklösningar består som bekant av många olika grenar. Ett av stegen som är kritiskt vid e-handel är de tulldeklarationer som behöver utfärdas vid import- och export av varor. På Bring har vi en enhet vid namn ”Customs” som arbetar med att utfärda dessa deklarationer och det är hit vi söker efter vår nästa tullchef. Här jobbar vi i skift om dag- och kvällstid med tulldeklarationer till våra kunder – i synnerhet på export men även en del på import. Vi bedriver ständig dialog med terminaler, trafikledning, åkerier och chaufförer för att säkerställa att våra kunders tullbehov tillgodoses. Utöver de produktionsknutna kontaktytorna har vi också löpande dialoger med tullverket för att säkerställa att deklarationerna vi utfärdar sker innanför ramarna av lagrummet.
Rollen som tullchef är en fantastisk möjlighet för dig som söker ett roligt och utvecklande jobb i ett företag som har siktet inställt på att bli Nordens största logistikaktör med ett överlägset fokus på hållbarhet- och miljöfrågor. För att nå dit kommer ett stort arbete ligga på vår tullavdelning och vi söker dig som verkligen vill ha en utmaning att sätta tänderna i.
Som tullchef kommer du ha ett personalansvar över 18 medarbetare och ytterligare 6 vid behovs-anställda. Du rapporterar till Oddvar Horneberg, Chef över Nätverkslösningar på Posten Norge/Bring.
Huvudsakliga ansvarsområden
Personal- och resultatansvar för enheten
Schemaläggning
Kompetensutveckling
Upplärning av ny personal
Driva dialogen med bemanningsbolag och leverantörer av system
Uppföljning av kvalité och nyckeltal inom tullenheten
Bedriva process- och flödesutveckling
Kvalifikationskrav
Minst 2 års ledarerfarenhet
Erfarenhet från logistik- eller transportbranschen
Kunskaper kring LEAN
Flytande nivå på svenska och engelska, grundläggande förståelse för de skandinaviska språken.
Meriterande
Erfarenhet från tull-området och/eller export- och importdeklarationer
Möjlighet att visa upp positiva resultat av LEAN och kontinuerliga förbättringar
Eftergymnasial utbildning inom logistik

För att lyckas och trivas i rollen som tullchef är dina personliga egenskaper väldigt viktiga.
Gruppen du leder är både kompetent och fylld med många års erfarenhet, men likväl blir din förmåga att leda med trygghet, empati och entusiasm avgörande för att förvalta och vidareutveckla enheten. Att få leda den här gruppen är en sällsynt fin möjlighet för dig som brinner för kombinationen av ledarskap, service och logistikproduktion.
I den här tjänsten kommer du vara en spindel i nätet gentemot många interna och externa kontaktytor. Du kommer ha daglig kontakt med dina medarbetare, samtidigt som du också är ansiktet utåt för våra tulltjänster i Sverige. Detta innebär att du måste kunna kommunicera på flera nivåer. Vi har en vardag som präglas av högt tempo och en ständig strävan efter kontinuerliga förbättringar. Därför måste du besitta en stor portion flexibilitet för att kunna ställa om fokus när det behövs, likväl som en stor förändringsbenägenhet för att driva vidare utvecklingen.

Omfattning och placering
Tjänsten som tullchef inleds med 6 månaders provanställning innan den övergår i en tillsvidareanställningen. Omfattningen är på heltid (100%). Vår produktion sker under veckans alla dagar vilket innebär att du i rollen kan behöva stötta gruppen under kvällar och helger. För att kompensera för detta tillämpar vi flexibel arbetstid. Tjänsten är primärt placerad på vår terminal i Torsvik, strax utanför Jönköping. När vardagen är sig lik igen kommer resor att förekomma i tjänsten.  Tillträdesdatum för tjänsten sker eller enligt överenskommelse.

Ansökan och kontaktuppgifter
Skicka in din ansökan med CV och personligt brev i länken intill. Vi arbetar med löpande urval så skicka gärna in din ansökan så fort som möjligt. Sista ansökningsdag: 03.03.2021.
För frågor kring tjänstens karaktär kan du kontakta anställande chef, Oddvar Horneberg, via oddvar.horneberg@posten.no.  

För frågor kopplade till rekryteringsprocessen kan du kontakta Rekryteringsansvarig på Bring, Jakob Ingemansson, via jakob.ingemansson@bring.com.
Vi ser fram emot din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Bring Express Sverige AB
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 11 februari 2021
  • Ansök senast: 3 mars 2021

Besöksadress

Bordsvägen 3
None

Postadress

None
JÖNKÖPING, 55652

Liknande jobb


Trade Compliance Officer at ABB Sweden

Trade Compliance Officer at ABB Sweden

8 februari 2024

Head of Affiliate Customs

Head of Affiliate Customs

29 juni 2021

Head of Customs Transformation

Head of Customs Transformation

29 september 2021

13 januari 2022