Tullverket söker administratör till uppbördsavdelningen

Tullverket söker administratör till uppbördsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Vill du vara en del av Uppbördsavdelningens ledningsstöd och bidra till en effektiv uppbördsprocess och att säkra en korrekt uppbörd? Tycker du att administration, uppföljning och planering är intressant och stimulerande? Då är jobbet som administratör något för dig.

Tullverkets operativa verksamhet är indelad i fyra avdelningar: kontroll, uppbörd, underrättelse och tullkriminal.

Uppbördsavdelningen har ett brett uppdrag inom tre verksamhetsområden, tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning. Uppbördsavdelningens operativa arbete bedrivs inom fyra enheter med flexibla grupper som arbetar med hela avdelningens uppdrag, men är specialiserade utifrån verksamhetens behov.

De fyra enheterna är uppdelade i fyra geografiskt avgränsade enheter; nord, syd, väst, öst. Uppbördsavdelningen har ca 330 anställda.

Du kommer organisatoriskt att tillhöra uppbördsenhet väst, enhetens ledningsstöd, och vara placerad i Göteborg. I ditt arbete kommer du att stötta hela uppbördsavdelningen.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

I ditt arbete kommer du framförallt att stötta och underlätta för avdelningens avdelnings- och enhetschefer.

Du kommer att vara en sammanhållande länk i planering och uppföljning av verksamheten inom en eller flera enheter på uppbördsavdelningen. I ditt arbete kommer du även utgöra ett administrativt stöd för enhetschefen och biträdande enhetschefen i väst som blir din närmaste chef.
Utifrån rollen att vara sammanhållande i planering och uppföljning ingår exempelvis:

• Hålla samman arbetet med verksamhetsplanering.
• Följa upp verksamhetsstatistik och planerade aktiviteter.
• Arbete med intern styrning och kontroll.
Övriga administrativa uppgifter kan exempelvis vara:
• Personaladministration, t ex förberedelser för nyanställda.
• Behörighetsadministration.
• Hantera researrangemang.
• Stöd vid fakturahantering.
• Upprätta dagordningar, kallelser och föra protokoll.
• Förbereda och administrera beslut och beslutsunderlag.
• Planera, förbereda och koordinera möten och konferenser.

Även andra administrativa uppgifter kan förekomma.

Att du bidrar med idéer och tankar för att utveckla och förbättra enhetens/avdelningens administrativa förmåga ser vi som en självklarhet.

Arbetet kräver en god organisationsförmåga, social kompetens, drivkraft, förmåga att ta egna beslut inom givna ramar, hög integritet samt att du är lojal.

För att trivas med arbetsuppgifterna bör du vara prestigelös, serviceinriktad, noggrann och ha god samarbetsförmåga. Arbetet kommer att bestå av löpande uppdrag där du själv planerar och ansvarar för genomförandet men även arbetsuppgifter där du med kort varsel ombeds att hantera enklare frågor.

Vi söker dig som har:

• Gymnasieutbildning samt lägst betyg godkänd/3/E i: matematik, samhällskunskap, svenska och engelska.
• Dokumenterad erfarenhet av arbete med administrativa uppgifter eller dylikt som arbetsgivaren finner relevant.
• Erfarenhet av att arbeta med planering och uppföljning.
• Mycket god kommunikationsförmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt på svenska och engelska.
• Mycket goda kunskaper inom MS Officepaketet, speciellt Excel.

Det är meriterande om du har:

• Eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren anser relevant t.ex. inom administration, beteendevetenskap, samhällsvetenskap, pedagogik.
• Utbildning inom MS Officepaket med fördjupning i Excel.
• Kunskaper och färdigheter i ärendehanteringssystem, personaladministrativa system och fakturahanteringssystem.
• Erfarenhet av ledningsstöd/kansliarbete på statlig myndighet eller inom offentlig sektor.
• Erfarenhet av registrering, diarieföring samt expediering av handlingar.
• Erfarenhet av personuppgiftsbehandling.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som har en god förmåga till struktur, ordning och reda. Du arbetar självständigt och tar egna initiativ samtidigt som du är redo att rycka in där det behövs. Du är en bra kommunikatör med pedagogisk förmåga i såväl tal som skrift.

För att trivas med arbetsuppgifterna behöver du vara prestigelös, serviceinriktad och noggrann. Eftersom arbetet kräver mycket kontakter och dialog med kollegor och andra delar av verksamheten vill vi att du är lyhörd, lojal och har lätt för att samarbeta med din omgivning.
Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet.

Övrigt

Referensnummer: PER 2022-512.

Placeringsort: Göteborg.

Tjänsteresor inom landet kan förekomma.

Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi genomför även en bakgrundkontroll. Tullverket är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.

Provanställning 6 månader tillämpas.

För oss är det självklart med en arbetsplats som är inkluderande och vi eftersträvar jämställdhet och mångfald.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Åsa Holmes, tel. 031-63 35 10. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Mats Hansson, tel. 031-63 38 86 och för Saco-S, Anneli Mannerbjörk, tel. 031-63 37 06.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 21 juni 2022. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tullverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 juni 2022
  • Ansök senast: 21 juni 2022

Liknande jobb


16 maj 2024