Tullverket söker operativ handläggare till klareringsverksamheten

Tullverket söker operativ handläggare till klareringsverksamheten

Arbetsbeskrivning

Tullverket är en statlig myndighet som kontrollerar flödet av varor in och ut ur Sverige, bidrar till ett säkert samhälle och konkurrensneutral handel. Vi förenklar den legala handeln och förhindrar den illegala genom att erbjuda smidiga tullrutiner för utrikeshandeln, en enkel gränspassage för resande och ett effektivt gränsskydd. Vårt uppdrag kommer från Sveriges riksdag och regering. Tullverket grundades 1636 och har i dag cirka 2 100 anställda. Generaltulldirektör är Charlotte Svensson.



Vill du arbeta i en myndighet som  gör skillnad i samhället och ha meningsfulla och intressanta arbetsuppgifter inom handel och tullhantering? I så fall är Tullverket något för dig. 

Tullverkets kärnverksamhet är indelad i två avdelningar, Effektiv handel och Brottsbekämpning. Effektiv handel hanterar all in- och utförsel av varor och transporter.   

Kompetenscenter Klarering utgör den del inom Effektiv handel som ansvarar för att rätt tull och andra avgifter tas ut för de varor som förs in och ut ur landet, samt för kontrollen av att in- och utförselreglerna följs. Totalt i Kompetenscenter Klarering ingår ca 260 tjänstemän varav 21 är chefer.  

Huvudsakliga arbetsuppgifter 

Som operativ handläggare inom klareringsverksamheten fattar du dagligen många myndighetsbeslut. Dina arbetsuppgifter består av att kontrollera tulldeklarationer för gods som omfattas av tullbestämmelserna och det kan också bli aktuellt att genomföra fysisk kontroll av tredjelandsgods. Handläggaren säkerställer att företag och privatpersoner efterlever tullbestämmelserna. 

Som operativ handläggare arbetar du mycket självständigt och arbetet utförs i ett flertal elektroniska system. Arbetet innebär expeditionsarbete, riktad fysisk kontroll av gods och handläggning av tullrelaterade ärenden i tullfiltret på Arlanda flygplats. I samtliga fall kommer du i kontakt med människor och i vissa fall djur från olika länder. Arbetet innefattar även mycket telefonkontakt med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter. 

Arbetet innefattar även ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att handläggaren behöver vara både flexibel och problemlösande. Vi arbetar såväl i grupp som individuellt. I arbetsuppgifterna kan det förekomma intern undervisning inom ditt arbetsområde. Arbetet är en heltidstjänst och kan innefatta skifttjänstgöring enligt ett rullande schema då klareringsexpeditionen har öppet dygnet runt 24/7.  Vi arbetar uniformerat i våra expeditioner och utbildas i självskydd och konflikthantering. Vilket kan innebära att du ska vara bekväm med att hantera OC och batong. 

Vi söker dig som har:     

avslutad gymnasieutbildning med godkänt betyg i Matte B, Engelska B och Svenska B samt minst 3 års dokumenterad erfarenhet av tullrelaterat arbete/logistik/spedition eller internationell handel under de senaste 10 åren 
och /eller

avslutad kvalificerad Yrkesutbildning / Yrkeshögskoleutbildning inom spedition, logistik, ekonomi, juridik, alternativt studier om minst 60 p / 90 högskolepoäng inriktning inom spedition, logistik, ekonomi, juridik, statsvetenskap
Du skall dessutom ha:  

god förmåga att uttrycka sig väl på svenska och engelska, både i tal och skrift
svenskt körkort, klass B för personbil.
Det är meriterande om du har:  

arbetslivserfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet, alternativt liknande arbetsuppgifter inom privat näringsliv
arbetslivserfarenhet inom speditionsbranschen eller från verksamhet som arbetar med utrikeshandel
erfarenhet av arbete inom service eller liknande arbetsuppgifter, till exempel arbete med kundkontakter
erfarenhet av pedagogiskt arbete
erfarenhet av arbete inom Tullverket Effektiv Handel, efter EU-inträdet
ett tredje språk, utöver svenska och engelska
goda IT kunskaper.
Personliga egenskaper  

Arbetet kräver att du som person har stor social kompetens och god samarbetsförmåga. Du är ansvarstagande, serviceinriktad, har integritet och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och våga ta egna initiativ. Andra viktiga egenskaper är att du har förmåga att hantera stora arbetsmängder och prioritera det väsentliga, samt att kunna lösa problem och ta beslut med bra kvalitet. Vidare är det viktigt att du är noggrann och att du har gott omdöme.  

Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt vår värdegrund; ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande.  

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.  

Anställning och utbildning  

Under ditt första halvår som anställd kommer du att genomgå en grundutbildning där teori varvas med praktik. Utbildningen kommer genomföras framförallt på din anställningsort som distansutbildning. Det förekommer även närvaroträffar som kan ske på annan ort, vilket kommer att medföra vissa resor och övernattningar. 

Anställningen är en provanställning på sex månader. Efter godkänd utbildning erbjuds en tillsvidareanställning om inget annat avtalas. Individuell lönesättning tillämpas. 

Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv och våra förmåner omfattar bland annat friskvård, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Övrigt 

Referensnummer: PER 2020-68. 

Placeringsort: Arlanda. 

Tillträdesdag: 17:e augusti 2020. 

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du att drogtestas och vi kommer att begära att du lämnar ett utdrag från polisens brotts- och belastningsregister (PBR-utdrag). 

Tullverket värdesätter de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk mångfald tillför.  

För mer information och ansökan 

För att kunna söka tjänsten måste du bifoga betyg som styrker dina studier. Utdrag från antagning.se är ej giltigt betygsunderlag. 

Har du frågor om tjänsterna är du välkommen att ringa Anneli Lindgren, tel. 08-456 65 47 och Zuher Rajpar, tel. 08-456 65 46. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, tel. 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Lena Larsson, tel. 08-405 05 35 och för Saco-S, Lena Edehag, tel. 04-456 58 68. 

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/Meritförteckning , ska ha inkommit till Tullverket senast den 1:a mars 2020 . Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jen Scheffel
0733 43 40 38
Chefsjuksköterska Ulrika Ehrström
070-167 14 52
Liv Hedström

Ulrika Holmgren
0856215919
Torbjörn Fröjd, arbetsledare
0708-790108
Lars Lantz, enhetschef
08-53536575
Chefsjuksköterska Nina Markholm Nordgren
073-966 18 97
Vårdförbundet Clary Marqvardt
08-517 720 93
Verksamhetschef Marianne van Rooijen
073-966 08 63
ST-chef Sofie Graner
070-684 92 39

Sammanfattning

  • Arbetsplats: 7-Eleven
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 februari 2020
  • Ansök senast: 1 mars 2020

Besöksadress

Sturegatan 56
STOCKHOLM

Postadress

Sturegatan 56
STOCKHOLM, 11456

Liknande jobb


Handläggare vårdgaranti

Handläggare vårdgaranti

17 maj 2024

Beredskapshandläggare

Beredskapshandläggare

17 maj 2024

Civila utredare till utredningsjoursektionen, Stockholm

Civila utredare till utredningsjoursektionen, Stockholm

17 maj 2024

Administrativ handläggare

17 maj 2024