Tullverket söker operativ handläggare till kontrollavdelningen

Tullverket söker operativ handläggare till kontrollavdelningen

Arbetsbeskrivning

Är du lämplig för i huvudsak administrativt arbete? Kan du med objektivitet hantera och ta olika myndighetsbeslut? Är du ansvarsfull, flexibel och värderar arbetsuppgifter där du har möjlighet att bidra till en rättvisare handel och att skapa ett tryggare och säkrare samhälle?

Tullverket söker nu operativa handläggare till Kontrollavdelningen med placering i Stockholm och Arlanda.

Kontrollavdelningen är en av Tullverkets fyra operativa avdelningar som nu behöver fler medarbetare för att klara av vårt samhällsuppdrag. Uppdraget går ut på att säkerställa att endast godkända varor passerar Sveriges gräns. Vi genomför kontroller vid in- och utförsel och letar efter varor som strider mot restriktioner samt även för att säkerställa att rätt tullavgifter och skatter tas ut. Kontrollavdelningens uppdrag är också att stoppa eller allvarligt störa den organiserade brottsligheten och säkra konkurrensneutralitet.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som handläggare vid Kontrollenhet öst fattar du dagligen många myndighetsbeslut. Du ingår i en grupp som klarerar och genomför kontroller av varor i godsflödet till och från Sverige. Arbetet innebär expeditionsarbete och administrativt arbete, där bland annat kontroll av tulldeklarationer för gods som omfattas av tullbestämmelserna genomförs. Det kan exempelvis vara kontroller mot uppbörden och restriktioner som finns av handelspolitiska skäl, hänsyn till miljö, hälsa eller säkerhet eller för att förhindra spridning av djur- och växtsjukdomar. Exempel på sådana varor är läkemedel, vapen, djur och miljöavfall.

Som handläggare arbetar du både självständigt och i grupp. Arbetet utförs i ett flertal olika elektroniska system. Arbetet innefattar kontakt med människor från olika länder samt även telefonkontakt med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter. Nya frågeställningar och situationer kräver att du som handläggare är flexibel och lösningsorienterad. Arbetet utförs på kontorsarbetstid, måndag till fredag.

Vi söker dig som har:

• Gymnasieutbildning med betyg godkänd/3/E i matematik, samhällskunskap, svenska och engelska samt avslutad kvalificerad yrkesutbildning/yrkeshögskoleutbildning inom spedition och logistik eller annan utbildning som arbetsgivaren anser relevant för tjänsten.
• Minst tre års arbetslivserfarenhet.
• God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska.
• Goda kunskaper i Officepaketet och i övrigt goda IT kunskaper.
• Svenskt körkort, klass B för personbil, ej automatväxel samt god körvana.

Det är meriterande om du har:

• Arbetet med tull/logistik/spedition/internationell handel eller liknande arbete som arbetsgivaren finner relevant.
• Arbetslivserfarenhet från administrativt eller utredande arbete inom en annan myndighet.
• Ett tredje språk, utöver svenska och engelska.

Personliga egenskaper

Arbetet passar dig som kan ta egna beslut inom givna ramar och driver arbete självständigt. Du bör ha god förmåga att prioritera och fokusera på rätt saker. Att du bidrar med idéer och tankar för att utveckla och förbättra avdelningens administrativa förmåga ser vi som en självklarhet. Vi ser gärna att du är lyhörd, har lätt för att samarbeta med din omgivning och är prestigelös.

Vi lägger stor vikt vid att du kan behandla människor med respekt och förståelse, att du har ett gott omdöme samt är en god representant för Tullverket såväl internt som externt. Arbetet kräver att du följer lagar och riktlinjer och att du har en hög säkerhetsmedvetenhet. Som tulltjänsteman ska du kunna arbeta i enlighet med den statliga värdegrunden och Tullverkets värdeord.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Referensnummer: PER 2022-548.

Under ditt första tre månader som anställd kommer du att genomgå en grundutbildning där teori varvas med praktik. Utbildningen kommer genomföras framförallt på din anställningsort som distansutbildning. Det förekommer även närvaroträffar som kan ske på annan ort, vilket kommer att medföra vissa resor och övernattningar.

Anställningen inleds med provanställning som efter godkänd grundutbildning och praktik övergår i en tillsvidareanställning. Individuell lönesättning tillämpas.

Tillträdesdag: 2:a november 2022.

Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv, ett hållbart arbetsliv. Våra förmåner omfattar bland annat friskvårdbidrag och 1 h friskvårdstimme i veckan, subventionerade läkemedel samt goda semester- och pensionsvillkor.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll och enligt säkerhetsskyddslagen genomförs före anställning. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du även att drogtestas och vi genomför även en bakgrundkontroll. Tullverkets är en totalförsvarsmyndighet och vid anställning kan du komma att krigsplaceras i Tullverket.

För oss är det självklart med en arbetsplats som är inkluderande och vi eftersträvar jämställdhet och mångfald.

För mer information och ansökan

För en godkänd ansökan måste du också bifoga dina slutbetyg/avgångsbetyg från gymnasiet för att styrka din behörighet.

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Anneli Lindgren, 08-456 65 47 och Inci Kalafat, 08-456 53 29. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Thomas Eriksson, 08-456 66 38 och Svjetlana Buco, 011-15 85 44, för Saco-S, Lena Edehag, 08-456 58 68.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 29 juni 2022. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Tullverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 juni 2022
  • Ansök senast: 29 juni 2022

Liknande jobb


16 maj 2024