Två doktorander inom reglerteknik

Arbetsbeskrivning

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.

Skolan för elektro- och systemteknik bedriver forskning och utbildning inom elektroteknik, systemteknik, informations- och kommunikationsteknik, rymd- och fusionsplasmafysik. Fältet elektroteknik och elektronik på KTH rankades som nummer 17 i världen under 2016 (nummer 16 under 2015). I denna dynamiska miljö arbetar cirka 450 personer, varav hälften är doktorander, många med utländsk bakgrund. Våra forskningsprojekt bedrivs i nära samarbete med industripartners och med forskarkollegor i Sverige och utomlands. Skolan ansvarar för högskole- och civilingenjörsutbildningen i elektroteknik samt flertalet masterprogram med högt söktryck och nära koppling till våra forskningsområden.



Avdelningen för reglerteknik bedriver grundläggande forskning inom klassisk reglerteknik, optimeringslära, nätverkskopplade system, kommunikationsnät, systembiologi, system-identifiering och multi-agentsystem.

En stor del av vår forskning sker inom Linnécentret ACCESS, Sveriges största universitetsbaserade forskningscentrum inom nätverkskopplade system, samt i internationella forskningsprojekt tillsammans med företag och universitet. Avdelningen har ett stort kontaktnätverk inom akademin och samarbetar med forskargrupper på Caltech, ETH Zurich, MIT, UC Berkeley, Stanford, med flera.

Projektbeskrivning

Projekt 1 – Planering och reglering av fordonskonvojer

De potentiella miljömässiga och ekonomiska fördelarna med konvojkörning med lastbilar är oomtvistade. Dock finns det ett flertal aspekter som fortfarande behöver förstås bättre för att kunna lyckas med en verklig kommersiell driftsättning. Fordons- och vägparametrar, som väglutning, fordonsvikt och motoreffekt, påverkar fordonsdynamiken kraftigt, och det krävs kommersiella hänsynstaganden när fordon från olika tillverkare eller från olika transportföretag medverkar. Lagstiftning spelar också en viktig roll. Trafikmyndigheter kommer kanske bara tillåta konvojkörning under förutsättning att viss prestanda kan garanteras. Projektet syftar till att studera planering och reglering av fordonskonvojer under dessa betingelser. Doktoranden kommer att arbeta i ett projekt där KTH samarbetar med Scania, Volvo och Schenker (bland andra partner) för att förverkliga och demonstrera konvojkörning på offentliga vägar i Sverige.

Projekt 2 – Uppkopplade självkörande fordon

Självkörande fordon kommer bli mer och mer uppkopplade till varandra och till infrastrukturen efterhand kommunikationsteknik och molnplattformar förbättras. Fordonen kan dela information och koordinera sina handlingar med stöd från molntjänster som kan ha väsentlig beräkningskapacitet men där det förekommer fördröjningar och där data har väldigt varierande kvalitet. Detta kommer ha stor inverkan på förmågan att uppfatta omvärlden och på möjligheterna att göra bra planering och reglering. I det här projektet kommer doktoranden studera reglering av självkörande fordon där information kommer både från sensorer på fordonet och från kommunikation med andra fordon och infrastruktur. Speciellt kommer samspelet mellan (maskin-)lärande, planering och reglering att utforskas. Doktoranden kommer delvis arbeta i en tvärvetenskaplig miljö vid Integrated Transport Research Lab och vara delaktig i att integrera och implementera forskningsresultat och att demonstrera dessa på våra forskningsfordon.

Kvalifikationer

Sökande måste inneha eller snart komma att inneha en masterexamen eller en civilingenjörsexamen inom tillämpad matematik, elektro- och systemteknik, teknisk fysik, datavetenskap, eller liknande, gärna med inriktning mot reglerteknik, systemteknik eller robotik.

Den valda sökanden behöver ha en utmärkt akademisk meritlista, väl utvecklade analytiska färdigheter, samt färdigheter i problemlösning. Vi söker en starkt motiverad kandidat som kan arbeta självständigt. Goda kunskaper i engelska i tal och skrift är nödvändiga för att publicera och presentera forskningsresultat i internationella konferenser och tidskrifter. Sökanden ska vara villig att engagera sig i och samverka med våra industripartner, samt att bidra till implementation och demonstration av forskningen.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida. 

Ansökan

Du ansöker via KTH:s rekryteringsverktyg. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in. Din kompletta ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista dagen för ansökningsperioden.

Ange i din ansökan vilket projekt du söker till, om du söker till båda projekten ange i vilken ordning du prioriterar projekten.

Ansökan ska innehålla följande:

- CV inklusive relevanta professionella erfarenheter och kunskaper.
- Kopior av examensbevis och betyg från dina tidigare universitetsstudier. Översättningar till engelska eller svenska om originaldokumenten inte är utfärdade på ett av dessa språk.  
- Kortfattad redogörelse om varför du vill bedriva forskningsstudier, om dina akademiska intressen och hur relaterar de till dina tidigare studier och framtida mål; max 2 sidor lång.
- Representativa publikationer eller tekniska rapporter: Dokument inte längre än 10 sidor vardera. För längre dokument (t.ex. avhandlingar), bifoga en sammanfattning (abstract) och en webblänk till den fullständiga texten.
- Rekommendationsbrev
- Kontaktinformation till tre referenspersoner. 
Övrigt

Anställningen är tidsbegränsad enligt föreskrifterna för doktorandanställning i Högskoleförordningen (~5 år vid 80 % forskarstudier och 20 % institutionstjänstgöring som också innebär undervisning).

Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Kontaktpersoner på detta företaget

Juliette Soulard, universitetslektor,
juliette.soulard@ee.kth.se, + 46 (0)70 749 77 36
Irina Radulescu, HR-ansvarig,
irinar@kth.se, +46 (0)8 790 63 21
Lars Kildehøj, Professor,
epost: lkra@kth.se, telefon: 08-790 84 19
Irina Radulescu, HR-ansvarig,
epost: irinar@kth.se, telefon: 08-790 63 21
Lennart Söder, Professor,
Tel: 08-790 89 06, Epost: lsod@kth.se
Mikael Johansson, Professor,
Tel: 08-790 74 36, Epost: mikaelj@kth.se
Irina Radulescu, HR-ansvarig,
Tel: 08-790 63 21, Epost: irinar@kth.se
Mats Bengtsson, professor i signalbehandling,
mats.bengtsson@ee.kth.se, 08-790 84 63
Lars Jonsson, professor i teoretisk elektroteknik,
ljonsson@kth.se, 08-790 77 32
Irina Radulescu, HR-ansvarig
irinar@kth.se, 08-790 63 21

Sammanfattning

Besöksadress

Osquldas väg 10
None

Postadress

Osquldas väg 10
Stockholm, 10044

Liknande jobb