Två planeringsledare sökes till sektorn för socialtjänst

Två planeringsledare sökes till sektorn för socialtjänst

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Härryda, en kommun som vågar!

Här siktar vi mot att ha Sveriges bästa skolor och näringslivsklimat, omsorg av högsta kvalitet och attraktivt samhällsbyggande. Tillsammans är vi 3000 medarbetare som gör mötet med Härryda kommun enkelt. Med mod, nytänkande och handlingskraft inspirerar vi varandra och levererar service med kompetens och kvalitet. Härryda kommun har de tre senaste åren placerat sig i topp i Dagens Samhälles årliga ranking av Årets superkommun.

Vi söker dig som är engagerad, öppen för olika perspektiv och vill skapa lösningar som håller för kommande generationer. Du hittar oss mellan Göteborg och Borås med Landvetter flygplats mitt i kommunen. Tillsammans åstadkommer vi mer!

Sektorn för socialtjänst satsar inför framtiden! Sektorn för socialtjänst i Härryda kommun omfattas idag av verksamhetsområdena barn och familj, funktionsstöd, hälsa och bistånd, vård och omsorg, Härryda framtid samt de två stödfunktionerna administrativa enheten och enheten för utveckling och uppföljning.

Vi står inför flera stora utmaningar i att utveckla socialtjänstens verksamheter i och med kommande ny socialtjänstlag. Vi behöver bli ännu bättre på att tillgodose behov och förväntningar hos dem vi är till för, möta lagkrav, bli mer lätt tillgängliga, synliga och en mer modern socialtjänst. Nu har vi möjligheten att anställa två målinriktade och drivna planeringsledare för att förstärka vår fantastiska sektor och dess ledning. Som planeringsledare spelar du en central roll i att driva utvecklingsarbete i våra verksamheter.

Tjänsterna planeringsledare barn och familj och omställning nya socialtjänstlag kommer att vara placerade på enheten för utveckling och uppföljning och stödja sektorsledning och samtliga verksamheter efter prioritering och behov. Vi erbjuder ett stimulerande, varierande och meningsfullt arbete i en arbetsgrupp med trevliga arbetskamrater, coachande chef, prestigelöshet, humor och omsorg om varandra.



ARBETSUPPGIFTER
Planeringsledare Barn och familj

Tjänsten syftar till att i första hand stödja verksamhetsområdet barn och familj. Verksamheten bygger på respekt för människors självbestämmanderätt och integritet och inriktar sig på att frigöra och utveckla enskildas och gruppers resurser. Verksamheten består utav tre enheter; enhet för förebyggande och service, enhet för utredning och skydd, enhet för familjestöd och familjehem.

Tjänsten innefattar också uppdrag som stödjer hela sektorn och ibland även andra verksamheter mer specifikt. Du som planeringsledare är också kontaktperson till andra kommuner gällande kommunsamverkan och utveckling av denna.

Uppdraget som planeringsledare består i att med utgångspunkt i verksamhetsområdet Barn och familj - men även sektorns övriga behov - genomföra och delta i:

• verksamhetens ledningsgrupp
• omvärldsbevakning av exempelvis förändringar i lagstiftning, styrdokument samt bevakning av regional och nationell utveckling
• strategisk planering utifrån långsiktiga behov
• uppföljning av resultat, kvalitet och måluppfyllelse
• utveckling av samordning, processer och rutiner
• projektledning, förbättringsarbete och metodstöd till verksamhetsföreträdare
• utifrån behov vara behjälplig med t.ex. utredningar och motionssvar

Planeringsledare Omställning till ny socialtjänstlag;
Tjänsten syftar till att stödja sektor och sektorsledning i omställning till förväntad ny socialtjänstlag. Som spindeln i nätet ansvarar du för att driva arbetet framåt och du samverkar med verksamhetschefer, enhetschefer och personal i de olika verksamheterna. Du tar också andra nödvändiga kontakter med tex civilsamhälle, andra kommuner, myndigheter, invånare och brukare, klienter
Uppdraget består mer konkret i att;

• genomföra kartläggningar, utredningar och handlingsplaner utifrån de olika delarna i den ny lagen
• på ett systematiskt sätt inkludera brukare, klienter, medarbetare, chefer och stödfunktioner i omställningen
• utveckling av samverkan utifrån ett processperspektiv, där arbete i vårt IT-verktyg för processkartläggning blir en central del
• arbete med digitalisering som en viktig del i omställningsarbetet
• omvärldsbevaka och samverka med andra kommuner, myndigheter, förbund etc.
• kommunicera omställningen internt och externt

Innehållet i tjänsten kan komma att variera över tid.

KVALIFIKATIONER
Kvalifikationer för båda tjänster

Du har socionomexamen eller annan utbildning som bedöms likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av arbete inom i socialtjänsten, gärna från individ- och familjeomsorgen och arbete med barn.

Erfarenhet av utvecklingsarbete och systematiskt kvalitetsarbete inom socialtjänstens verksamhetsområden är meriterade, liksom tidigare erfarenhet i ledande position som till exempel enhetschef, förste socialsekreterare eller metodhandledare.

Meriterande är också om du erfarenheter av processkartläggning och har kunskap i IT-verktyg för processarbete.

För att lyckas i uppdraget behöver du vara initiativrik, van vid att arbeta självständigt, bra på att identifiera förbättringsbehov och leda förbättringsarbete.

Som person är du strukturerad, noggrann, uthållig och ansvarsfull. Eftersom tjänsten innebär många interna och externa kontakter är det viktigt att du är social och pedagogisk i ditt sätt att kommunicera med olika målgrupper samt att du är bekväm med att prata inför publik. Du har en god analytisk förmåga och är väldigt bra på att formulera dig i tal och skrift.
För att erhålla anställning inom sektor utbildning, kultur och fritid, samt sektor socialtjänst, ska utdrag ur Polisens belastningsregister uppvisas.

ÖVRIGT
I din ansökan önskar vi att du skriver med vilken av tjänsterna du är intresserad av att söka.
Vi arbetar löpande med urvalet vilket innebär att vi kan komma att kalla till intervjuer innan sista ansökningsdatum.

Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

I första hand ser vi att du söker tjänsten via vårt rekryteringssystem. Behöver du teknisk hjälp med att söka tjänsten i rekryteringssystemet? Kontakta Visma Recruit kundservice på tel: 0771-693 693.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Härryda kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 mars 2024
  • Ansök senast: 9 april 2024

Liknande jobb


Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

26 april 2024

Socialsekreterare

Socialsekreterare

5 april 2024

26 april 2024

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

Familjehemssekreterare, Södermalms stadsdelsförvaltning

26 april 2024