Två socialsekreterare till familjemottagningen

Två socialsekreterare till familjemottagningen

Arbetsbeskrivning

Vill du vara en del av vårt härliga team på Familjemottagningen? Är du lugn och trygg i dig själv och har förmågan att förhålla dig professionell även i pressade situationer? Som socialsekreterare hos oss får du ett utvecklande, flexibelt och meningsfullt arbete i en trygg arbetsgrupp!

En av våra kollegor går nu i pension och en annan kollega kommer att gå över till rollen som teamledare hos oss, därför söker vi nu två nya engagerade medarbetare, med start 2022-02-01.

Den första september bildade vi en ny enhet inom område myndighet på socialförvaltningen som heter Enheten för familjemottagning, familjerätt och administrativt stöd. Enheten har en viktig roll mot medborgaren i form av ett gott första bemötande och en rättssäker handläggning med hög kvalitet. Vi arbetar utifrån ett familjeorienterat arbetssätt och vårt mål är att möta varje medborgares behov och utifrån medborgarens förutsättningar möjliggöra en utveckling till att bli mer självständig.

Vår enhet är organiserad i tre team:
• Familjerätt bestående av 11 socialsekreterare.
• Familjemottagning bestående av 11 socialsekreterare.
• Administrativ service bestående av fyra socialsekreterare, sex administratörer och tre vaktmästare.

ARBETSUPPGIFTER
Som socialsekreterare hos oss på familjemottagningen är dina arbetsuppgifter bland annat att göra skyddsbedömningar och förhandsbedömningar på inkomna anmälningar rörande barn, ungdomar, unga vuxna och vuxna samt att påbörja utredning vid behov utifrån SoL och LVU/LVM. Vid ansökan träffar du den sökande och undersöker de första förutsättningarna.

I rollen hanterar du akuta sociala situationer, såväl som planerade besök med familjer/individer och deras olika nätverk. Vi värnar om det goda mötet och att varje besök ska vara av god kvalitet för samtliga inblandade. Du fattar kvalitetssäkrade beslut och bedömningar som är till det bästa för individen/familjen.

Dina ärenden med individen/familjen är cirka två veckor långa och syftar till att besluta om utredning behöver genomföras eller om brukaren har rätt till vidare insatser vid ansökan. Andra insatser genomförs sedan av andra verksamheter inom förvaltningen. I rollen har du tillgång till gott stöd av erfarna kollegor, handledning och tydliga rutiner.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Socionomexamen, alternativt beteendevetenskaplig examen, där du har läst minst 15 hp socialt arbete, 7,5 hp psykologi samt 7,5 hp socialrätt.
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
• Goda kunskaper att hantera IT/dator som arbetsverktyg.

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete eller praktik med myndighetsutövning.
• Erfarenhet av arbete eller praktik med myndighetsutövning mot flera av målgrupperna barn, ungdomar, unga vuxna och vuxna.
• Grundutbildning inom BBIC (utredningsmetod, barns behov i centrum).
• Utbildning i motiverande samtal (MI).
• B-körkort.

Dina personliga egenskaper är viktiga för att du ska lyckas och trivas i denna roll. Du som söker har förmågan att skapa struktur i ett flexibelt arbete där du är trygg i att ta snabba beslut. Du kan reflektera kring metoder i arbetet och ser vikten av att involvera arbetskollegorna i dialogen där plats för kompetensutbyte finns. I mötet med brukare är det viktigt att du är lyhörd för brukarens behov samtidigt som du kan bevara lugnet i pressade situationer.

Känner du igen dig i kompetensen vi söker? Är du nyfiken på uppdraget?
Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Socialförvaltningen ansvarar för arbetet med att skapa social trygghet för barn, ungdomar och vuxna. Målet är att arbeta för att uppnå social uthållighet. Inom socialförvaltningen bedrivs kvalificerat och välutvecklat socialt arbete. Förvaltningens arbete innehåller både myndighetsutövning samt behandlande och stödjande insatser för barn, ungdomar, vuxna och familjer.

Vill du vara med och leda vägen?
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.

Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av övertalighet och att erforderliga beslut fattas.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringskonsult Helena Swärd
016-7102573
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67
Rekryteringskonsult Hanna Söderberg

Rekryteringsenheten
016-710 70 77
Enhetschef Vuxen- och beroendeenheten Tarja Hyvönen Sjögren
016-7101592
Rekryteringskonsult Peter Poulsen
016-710 10 67 (sem. v.32-34)
Rekryteringskonsult Robert Isaksson
016-710 12 37 (sem v.32-33)
Rekryteringskonsult Sofia Kroné Karlsson
016-710 27 52
Rekryteringskonsult Malin Gustafsson
016 710 28 13
Rekryteringskonsult Julia Mortimer
016-710 12 37

Sammanfattning

Besöksadress

63186 Eskilstuna
None

Postadress

Alva myrdals gata 3d
Eskilstuna, 63186

Liknande jobb


Socialsekreterare insatsgruppen

Socialsekreterare insatsgruppen

15 maj 2024