OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skolverket är från den 1 oktober förvaltningsmyndighet för det offentliga skolväsendet för barn, ungdomar och vuxna samt för förskoleverksamhe-ten och skolbarnsomsorgen. Skolverket har till uppgift att under reger-ingen svara för skolans styrdokument och nationella prov, att följa upp och nationellt utvärdera skolans verksamhet och resultat samt att stödja utveckling inom nationellt prioriterade områden. Skolverket ansvarar för den statliga rektorsutbildningen och för statens satsningar på fortbild-ning för lärare. ARBETSUPPGIFTER Förskole- och grundskoleenheten, som är en del av utbildningsavdelningen, utvecklar och formulerar läroplaner, kursplaner, kunskapskrav och betygskriterier för de obligatoriska skolformerna. Enheten utarbetar också kommentarmaterial och allmänna råd samt ansvarar för implementeringsarbete i de obligatoriska skolformerna, förskoleverksamhet och skolbarnsomsorg. Enheten består av ca 20 medarbetare och arbetsplatsen ligger centralt på Kungsholmen i Stockholm. Arbetsuppgifter Vi har just nu två stora regeringsuppdrag, som engagerar många av enhetens medarbetare. Det ena är att förtydliga målen i förskolans läroplan. Det andra innebär att utarbeta nya läroplaner för alla de obligatoriska skolformerna, dvs. förslag till nya kursplaner, och kunskapskrav i alla ämnen. Ditt arbete spänner på sikt över hela detta område, men din huvuduppgift kommer inledningsvis att inriktas mot specialskolans styrdokument. Du kan även bli involverad i att rekrytera experter och att i olika projekt driva arbetet med att ta fram relevanta underlag i olika sakfrågor. Detta innebär också att du själv tar en aktiv del i skrivprocessen och ansvarar för att processer och dokument kvalitetssäkras. Arbetet innebär stora kontaktytor och förutsätter en aktiv dialog med verksamheterna och de professionella samt med högskolor, forskare, branscher och andra intressenter. Alla medarbetare deltar i enhetens arbete med allmänna skolfrågor. KVALIFIKATIONER Vi förutsätter att du har högskoleexamen med inriktning på pedagogik, samhälls- och/eller statsvetenskap med goda kunskaper om styr- och ansvarssystem i det offentliga skolväsendet. Du bör ha erfarenhet från utrednings- och utvecklingsarbete i statlig eller kommunal förvaltning, företrädesvis med inriktning mot utbildningsområdet. Det är meriterande om du har erfarenhet som skolledare eller motsvarande inom förskoleverksamhet och/eller de obligatoriska skolformerna och om du har erfarenhet av att arbeta med frågor på övergripande nivå som rör barn i behov av särskilt stöd. I vårt arbete är det viktigt att kunna kommunicera och samverka med olika målgrupper. Det ställs även höga krav på förmåga att uttrycka sig muntligt och skriftligt. Som person är du analytisk, ansvarstagande, samhällsintresserad, självständig och kreativ.