Undervisningsråd/projektled. Resultatutvärdering

Arbetsbeskrivning

Skolverket är förvaltningsmyndighet för det offentliga skolväsendet för barn, ungdomar och vuxna samt för förskoleverksamheten och skolbarnsomsorgen. Skolverket har till uppgift att under regeringen svara för skolans styrdokument och nationella prov, att följa upp och nationellt utvärdera skolans verksamhet och resultat samt att stödja utveckling inom nationellt prioriterade områden. Skolverket ansvarar för den statliga rektorsutbildningen och för statens satsningar på fortbildning för lärare. ARBETSUPPGIFTER Resultatutvärderingsenheten ansvarar för resultatutvärdering och reform- och systemutvärdering. Enheten ansvarar för deltagandet i de internationella studierna som syftar till kunskap om skolans resultatutveckling över tid och i jämförelse med andra länder. Fördjupade analyser på systemnivå och ämnesdidaktisk nivå bidrar till att identifiera de bakomliggande orsakerna till resultatutvecklingen och variationer i resultat. I arbetet med reformutvärdering och systemutvärdering är de internationella studierna ett viktigt underlag tillsammans med andra typer av data. Resultatutvärderingsenheten är en utvärderingsenhet med fokus på resultat och effekter samt på reformer och system. Utvärderingarna genomförs ofta på uppdrag av regeringen. Arbetet organiseras i både fleråriga projekt och kortare projekt. Enheten består av ett 20-tal undervisningsråd/projektledare samt projektadministratörer och arbetsplatsen är belägen i centrala Stockholm, på Kungsholmen. Arbetsuppgifter Som undervisningsråd/projektledare kommer du att leda och delta i intressanta och utmanande internationella resultatutvärderingsprojekt och systemutvärderingsprojekt. De internationella projekten är fleråriga och genomförs i samverkan med internationella utvärderingsaktörer och nationella forskningsinstitutioner. Arbetet innebär att inom ramen för projektorganisationen vid resultatutvärderingsenheten ansvara för genomförandet av undersökningarna, vilket innebär omfattande administration, styrd av de internationella tidsplanerna. I arbetet ingår också att initiera och medverka vid fördjupade analyser och att presentera analysresultat i form av rapporter och föredragningar. Du kommer att ha omfattande internationella kontakter och samverkan med svenska forskare och forskningsinstitutioner. Du förväntas också bidra till resultatutvärderingsenhetens verksamhetsutveckling och metodutveckling. Du kommer vidare att arbeta med nationella system- och reformutvärderingar. KVALIFIKATIONER Vi söker en medarbetare med pedagogisk, sociologisk, statsvetenskaplig eller annan samhällsvetenskaplig högskoleexamen. Du ska kunna leda och medverka i utvärderingsprojekt inom utbildningsområdet. Erfarenhet av projektledning inom analys- och utvärderingsområdet är meriterande. Du ska ha erfarenhet från kvalificerat utredningsarbete och de arbetsmoment ? undersökningsdesign, instrumentutveckling, urvalsfrågor, analysarbete och rapportskrivning ? som ingår i ett sådant arbete. Du ska också ha hög analytisk och metodologisk kompetens, främst inom kvantitativ metodik, erfarenhet av statistikbearbetningsprogram som SPSS och kunna hantera och analysera stora datamängder. Forskarutbildning är meriterande. Arbetet ställer krav på personlig mognad, ansvarstagande och social kompetens. Du ska ha lätt för att kommunicera komplexa samband och analysresultat. Du ska ha en god förmåga att på ett tydligt och lättförståeligt sätt uttrycka dig i tal och skrift. Eftersom många projekt är internationella bör du också ha goda kunskaper i engelska.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skolverket, Skolverket
  • 1 plats
  • Heltid/Deltid
  • Publicerat: 9 februari 2010
  • Ansök senast: 19 februari 2010

Liknande jobb


2 februari 2023

2 februari 2023

Statistiker till enheten för arbetsmedicin

Statistiker till enheten för arbetsmedicin

16 november 2022

Statistiker till MedStat, LIME

Statistiker till MedStat, LIME

14 september 2022