Universitetsadjunkt i matematik

Arbetsbeskrivning

Verksamhetsbeskrivning
Matematikcentrum består av fyra avdelningar; matematik LTH, matematisk statistik, numerisk analys och matematik N. Vid avdelningen för matematik N är huvudinriktning analys (differentialekvationer och rum av analytiska funktioner). Inom avdelningen bedrivs också forskning i differentialgeometri och vertexalgebror. För mer information se http://www.matematik.lu.se/matematiklu.html

Arbetsbeskrivning:
I anställningen ingår undervisning och kursutveckling. En mycket betydelsefull del av arbetet är att fullfölja och vidareutveckla det samarbete med lärare och elever vid gymnasieskolor som påbörjats. Undervisning skall kunna bedrivas såväl på grundnivå som på avancerad nivå. Institutionsgemensamma administrativa uppgifter kan komma att ingå i anställningen. Forskning skall kunna bedrivas till minst 20 % av heltid.

Kvalifikationer:
Med utgångspunkt i Högskoleförordningen har i anställningsordning för lärare vid Lunds universitet preciserats att en sökande skall ha högskolepedagogisk utbildning om minst fem veckor för att uppnå behörighet för anställning tillsvidare som universitetsadjunkt. Dessutom skall följande bedömningsgrunder användas vid anställning:
- Grundläggande högskoleutbildning eller motsvarande kompetens som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som skall ingå i anställningen
- Väl vitsordad pedagogisk skicklighet
- God förmåga att utveckla, leda, genomföra och utvärdera utbildning
- God förmåga att samverka med det omgivande samhället och informera om forskning, utbildning och utvecklingsarbete.

Institutionen kommer vid bedömningen även lägga vikt vid följande:
Särskild vikt fästs vid pedagogisk skicklighet. Det är också väsentligt att den sökande kan bedriva undervisning på såväl svenska som engelska. Det är vidare väsentligt att den sökande kan uppvisa meriter när det gäller samarbete med gymnasieskolor, gällande t.ex. lärarfortbildning i matematik eller stöd för gymnasieelever med särskilt intresse för matematik. Förmåga att aktivera studenter till egen inlärning, förmåga att kommunicera med studenter och andra lärare samt förmåga till helhetssyn och förnyelse är egenskaper vi fäster stor vikt vid.

Universitetet eftersträvar en jämnare könsfördelning på denna typ av befattning och ser därför gärna att såväl män som kvinnor söker denna befattning.

Sammanfattning

Liknande jobb


20 augusti 2010

Säkerhetsarkitekt

21 augusti 2010

Specialist Applikationssäkerhet

21 augusti 2010

23 augusti 2010