Upphandlare

Upphandlare

Arbetsbeskrivning

Våra 1100 medarbetare spelar en viktig roll för Sjöbos utveckling och välfärd. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, och erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt.
Vårt arbete genomsyras av värdeorden "Professionella, öppna och engagerade mot gemensamma mål" Tillsammans gör vi skillnad för Sjöbo kommuns medborgare och besökare!

Sjöbo kommuns centrala upphandlingsenhet är placerad inom kommunledningsförvaltningens kansliavdelning och består av enhetschef och två upphandlare. Enheten fungerar som internkonsult åt kommunens samtliga fem förvaltningar och genomför upphandlingar av varierande storlek och komplexitet, allt utifrån verksamheternas behov.

ARBETSUPPGIFTER
I din roll ska du som självständig projektledare bistå kommunens förvaltningar genom hela upphandlingsprocessen, som består av planering, behovsanalys, framtagande av upphandlingsdokument, annonsering, prövning av anbud, ev. sekretess- och överprövningssvarsmål, avtalstecknande, uppföljning samt avtalsbevakning.

De huvudsakliga arbetsuppgifterna består av att:
• självständigt och tillsammans med kommunens förvaltningar genomföra upphandlingar
• ge stöd och råd till verksamheten i upphandlings-, avtals- och avropsfrågor knutna till upphandlingar
• utbilda och informera verksamheterna om aktuella avtal, lagar, inköps- och upphandlingsrutiner.

Under det kommande året kommer upphandlingsenheten även att få ansvar för det e-handelssystem som ska implementeras i kommunen. Införandet är i sin uppstart och kommer innebära att nya uppgifter och uppdrag hamnar hos enheten, där vi gemensamt kommer att formulera våra roller och uppdrag.

KVALIFIKATIONER
Som upphandlare är det viktigt att du trivs med att både arbeta självständigt och driva egna ärenden samtidigt som du även behöver vara en god projektledare med förmåga att leda arbetsgrupper. Du måste även ha en hög servicekänsla samt kunna bygga och underhålla relationer och nätverk. Det är ofta tidspress och behovet att kunna hantera flera projekt parallellt är stort.

Det är viktigt att du kan kommunicera korrekt och obehindrat både muntligen och skriftligen på svenska.

Du har erfarenhet av och förmåga att använda kvalificerade IT-verktyg och stödsystem, gärna inom upphandling/inköp. Vi söker dig som har erfarenhet av upphandlingsarbete samt mycket goda kunskaper om lagen om offentlig upphandling (LOU). Relevant högskole- eller YH-utbildning alternativt arbetslivserfarenhet, som vi bedömer som likvärdig, efterfrågas.

Meriterande för tjänsten är även:
• goda juridiska kunskaper, särskilt inom avtalsrätt och upphandlingslagstiftning
• kunskap om avtalsuppföljning
• erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation

ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.
Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 19 400 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sjöbo kommun, Upphandlingsenheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 augusti 2021
  • Ansök senast: 2 september 2021

Liknande jobb


Upphandlare

Upphandlare

18 mars 2024

18 mars 2024

Upphandlare

Upphandlare

15 mars 2024

13 mars 2024