Upphandlare anläggning- och driftsentreprenader

Arbetsbeskrivning

ARBETSUPPGIFTER Upphandlingscenter ingår som en del i Kommunalförbundet i fjärde storstadsregionen och ägs av kommunerna i Linköping och Norrköping. Upphandlingscenter startade 1 april, 2009 och har som huvuduppgift att utgöra ägarnas specialistfunktion inom upphandling. Vi sysselsätter 16 personer, placerade vid våra kontor i Linköping och Norrköping. Vi handlägger över 700 avtal till en årlig värde mellan 1 och 1,5 miljarder. Vi samarbetar och utför även uppdrag åt fem närbelägna kommuner. På uppdrag av miljö och samhällsbyggnadsförvaltningen, Linköpings kommun, ska Upphandlingscenter stödja med upphandling inom drift-, bygg- och anläggningsentreprenader samt konsultuppdrag med särskild inriktning på infrastruktur. Tjänsten innebär att du kommer att vara placerad hos Upphandlingscenter i Linköping, alternativt Norrköping, men kraven på tillgänglighet hos uppdragsgivarna är höga varför du får räkna med att minst halva tiden sitta tillsammans med handläggare hos miljö och samhällsbyggnadsförvaltningeni Linköping. Vi söker dig som vill och självständigt kan arbeta med upphandling av drift-, bygg- och anläggningsentreprenader samt konsultuppdrag med särskild inriktning infrastruktur. Tillsammans med ansvarig projektledare eller driftsingenjör, som ansvarar för projek-tet/uppdragets genomförande, skall du upphandla konsulter och entreprenörer. Du ansvarar för att upphandlingen genomförs, vilket bl a innebär att tillsammans med berörd projektledare ta fram förfrågningsunderlag, rådgöra om val av upphandlings- och vid behov entreprenadform, hålla i själva genomförandet av upphandlingen, vilken avslutas med att du föredrar ärendet inför nämnden för beslut om val av leverantör. Därefter avslutas upphandlingen och du avrapporterar till ansvarig projektledare eller driftingenjör. Du genomför och håller i upphandlingsmöten. I tjänsten ingår också att utveckla upphandlarrollen, förbättra rutinerna för upphandlingar, mallar, följa den juridiska utvecklingen och föra ut kunskapen i organisationen. Du kommer att arbeta parallellt med nuvarande upphandlare. KVALIFIKATIONER Du har kompetens och god erfarenhet av upphandling inom teknik- och samhällsbyggnadsområdet, till exempel markentreprenader och tekniska konsulter såsom projektering, gestaltning, planförfattande. Vi tror att du redan arbetar med liknande arbetsuppgifter sedan 5 - 6 år. All offentlig upphandling omfattas av Lag om offentlig upphandling (LOU) varför det är meriterande om du tidigare arbetat med offentlig upphandling. Du ska ha för området relevant utbildning, gärna högskoleutbildning. God datavana är ett krav, förutom de vanliga ord- och kalkylprogrammen även inom presentationsteknik. Det är meriterande om du arbetat med IT-baserat upphandlingsstöd. Vi förutsätter att du har den sociala kompetensen som erfordras för att arbeta såväl självständigt som i grupp. Vi tror att Du drivs av en vilja att arbeta målinriktat och åstadkomma resultat. Vi söker dig som arbetar strukturerat, tar ansvar för din uppgift och driver dina processer vidare. Du behöver ha förmågan att organisera, prioritera och hålla tidplaner även om det händer mycket runt omkring dig och tempot kan vara högt. Du är bra på att uttrycka dig i tal och skrift.

Sammanfattning

Liknande jobb


Strategic Buyer Components

Strategic Buyer Components

26 april 2024

27 oktober 2023