Upphandlare till Statistiska Centralbyrån

Upphandlare till Statistiska Centralbyrån

Arbetsbeskrivning

Vi söker en Upphandlare med expertis inom offentlig upphandling och LOU. Kan du arbeta självständigt med komplexa upphandlingar och har förmåga att ge rådgivning inom offentlig upphandling? Nu finns möjligheten till ett konsultuppdrag hos Statistiska centralbyrån. 

SCB:s främsta uppgift är att förse användare och kunder med statistik för beslutsfattande, debatt och forskning. Det gör SCB i huvudsak på uppdrag av regeringen och olika myndigheter. SCB har även kunder i det privata näringslivet och bland forskare. SCB ansvarar för officiell statistik och annan statlig statistik. Det innebär att SCB ska utveckla, framställa och sprida statistiken. Dessutom ska SCB samordna systemet för den officiella statistiken i Sverige. SCB bedriver också långsiktiga samarbetsprojekt med statistikbyråer i utvecklingsländer, som finansieras av Sida. SCB finns i både Örebro (huvudkontor) och Solna och har cirka 1100 medarbetare. Totalt omsätter verksamheten över en miljard kronor årligen, varav hälften är statligt anslag.

Om tjänsten:
Upphandlingsverksamhet består i dagsläget av två upphandlare och en inköpare. Årligen genomförs mellan 30 och 50 större avrop/upphandlingar av olika slag. I rollen som upphandlare kan nedan arbetsuppgifter förekomma:

- Stödja SCB i olika frågor kopplat till inköp och upphandlingar
- Delta i det interna arbetet med rutinbeskrivningar, mallar m.m
- Analys och bedömningar av marknads- och leverantörsförhållanden
- Upprätthållande av befintliga leverantörskontakter och uppsökande av nya leverantörer
- Hantering av offerter/anbud, avtal och urval av leverantörer
- Självständigt utföra direktupphandlingar och inköp
- Utföra självständiga upphandlingar
- Utföra självständiga avrop från statliga ramavtal.

Uppdrag kan avse projektledning och genomförande av hela, eller delar av upphandlingsuppdrag men också stöd och rådgivning i delar av upphandlingar eller upphandlings- och inköpsrelaterade frågeställningar. Vid genomförande av upphandlingar eller delar av upphandlingar, ska SCB:s upphandlingsprocess, SCB:s riktlinjer för upphandling och inköp ska följas

Uppdraget utförs under kontorstider med planerad start från pch med maj/juni och pågår i 24 månader med möjlighet till ytterligare 24 månaders förlängning. Omfattningen kommer att variera över tid och enligt överenskommelse, men uppskattningsvis handlar det om ca 1200 timmar/år.

Placering är på SCB:s kontor i Örebro som är huvudarbetsplats. Arbete kan komma att utföras i SCB:s kontor i Solna och/eller med möjlighet till distansarbete. (Distansarbete får ej utföras utanför Sveriges gränser)

Krav för tjänsten
• Högskoleutbildning inom juridik, ekonomi eller likvärdig utbildning och minst tre (3) års arbetslivserfarenhet från liknande arbete. Alternativt, YH-utbildning som upphandlare/inköpare eller likvärdig utbildning samt minst tre (3) års arbetslivserfarenhet från liknande arbete
• Goda kunskaper inom LOU hög generalistkompetens och mycket hög kompetens inom offentlig upphandling och insikt i de senaste nyheterna inom området.
• Kan arbeta självständigt med avancerade upphandlingar exempelvis komplexa upphandlingar och rådgivning inom offentlig upphandling.
• Erfarenhet från att arbeta med upphandlingsverktyg t.ex. Mercell TendSign,
• Goda kunskaper i MS Office eller likvärdigt
• Kunna kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som skrift.
• Utfört minst tolv (12) annonserade upphandlingar (även avrop från Inköpscentraler) enligt LOU under de senaste tre (3) åren.

För att vi ska ha möjlighet att ta dig vidare i processen behöver du tydligt redogjort i ditt CV att samtliga ovan krav är uppfyllda

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och urval sker löpande med sista ansökningsdag 8 mars.
För att säkerställa en kompetensbaserad rekrytering använder vi oss i denna process av arbetspsykologiska tester.

Om Adecco
Adecco är en del av det multinationella företaget Adecco Group. Adecco Group är en av världens ledande leverantörer av HR-lösningar och ett av världens största rekryterings- och bemanningsföretag. Som konsult hos oss får du möjligheten att arbeta hos flera av våra spännande kunder och varje dag utveckla dig själv och dina kompetenser. Då vi på Adecco samarbetar med många attraktiva företag som anlitar oss för sina personalbehov finns också chans att du erbjuds tjänster som aldrig når den öppna marknaden. Ta chansen att utöka ditt eget professionella nätverk med värdefulla kontakter genom oss på Adecco!

Adecco är stolt leverantör till Kammarkollegiet inom ramavtalen för bemanning av kontorspersonal samt rekrytering av kontorspersonal och chefer i hela Sverige. Ramavtalen kan användas för avrop av alla myndigheter under regeringen samt myndigheter under riksdagen och andra offentligt styrda organ.

Kontaktuppgifter
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du varmt välkommen att kontakta ansvarig rekryterare:
Anki Arnquist via Adecco växel 010 – 173 73 00 eller anki.arnquist@adecco.se

Har du frågor angående registrering, var god kontakta supporten via info@adecco.se

Välkommen med din ansökan!

Sökord
Upphandlare, offentlig upphandling, LOU, Statlig myndighet, Stockholm, Örebro,  Adecco

Kontaktpersoner på detta företaget

Tove Östberg

Leila Mekidiche
08-598 981 58
Per Östman
0736847137
Lovisa Kvam
0859898002
Sandra Jonsson
08-598 980 22
Annmarie Lund

Linda Josephson
08-598 980 00
Lena Wassen
0736847486
Zandra Briseid
08-59898006
Mary Cairns
0736847147

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Adecco Sweden AB
  • 1 plats
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Deltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 februari 2024
  • Ansök senast: 8 mars 2024

Besöksadress

Kungsgatan 60
None

Postadress

Kungsgatan 60
STOCKHOLM, 10224

Liknande jobb


Regelhandläggare till process- och regelenheten

Regelhandläggare till process- och regelenheten

23 april 2024

20 april 2024

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

Forskningssamordnare till centrum för forskning och utveckling

18 april 2024