Upphandlare till Strängnäs kommun

Arbetsbeskrivning

Välkommen att vara med och utveckla individen, verksamheten och samhället!

Strängnäs kommun är en dynamisk organisation med 2 200 medarbetare som gärna provar nya arbetssätt och vägar. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Strängnäs 34 000 invånare. Hos oss erbjuds en mångfald av arbetsuppgifter och yrken. Vi har Sveriges viktigaste jobb.

Strängnäs kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare. Vi vill att vår verksamhet genomsyras av öppenhet, tydlighet, utveckling och respekt. Här får våra medarbetare möjlighet att påverka medborgares vardag och forma en gemensam framtid. Här gör vi skillnad.


VILL DU GENOMFÖRA OCH FÖRBÄTTRA OFFENTLIGA AFFÄRER?

Som kommunens upphandlare är du med och utvecklar offentlig sektor i Strängnäs och samhället i stort. Är du rätt person för oss är vi beredda att investera i dig.

Inköpsenheten har en tvärfunktionell och strategisk roll i Strängnäs kommun. Det huvudsakliga uppdraget är att öka verksamhets- och invånarnytta genom att göra bra affärer. Enheten har också ett utvecklingsansvar för hela inköpsprocessen. Den är organiserad under ekonomiavdelningen och består för närvarande av sex tjänster varav tre är upphandlare. Arbetsplats ligger mitt i staden med gångavstånd till buss och tåg.
Vi har ett nära samarbete inom enheten och strävar efter att pröva nytt och bli bättre hela tiden. Våra lean-baserade gemensamma arbetsmallar och rutiner gör att det är lätt att komma in i arbetet.
Inköpsenheten kommer successivt övergå till ett arbetssätt med strategisk kategoristyrning (category management).


ARBETSUPPGIFTER
Som upphandlare har du ansvar för planering och genomförande av upphandlingsprojekt inom olika varu- och tjänsteområden. Du kommer att med hjälp av uppdragsgivare från kommunens olika verksamheter genomföra marknadsanalyser och förstudier, upprätta och sammanställa förfrågningsunderlag och avtal samt ansvara för anbudsutvärdering. Rådgivning internt i organisationen samt uppföljning av avtal är också uppgifter som ingår i din roll.

Arbetet kommer också innebära att du genom att ansvara för analyser, bygga upp och driva kategoriteam samt utveckla strategier arbetar med inköp på den strategiska nivån.


KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk examen inom ekonomi, juridik eller annan inriktning eller arbetslivserfarenhet som vi bedömer som likvärdig.

Du har god förmåga att tänka analytiskt och har ett strukturerat arbetssätt. Vidare är du självgående, initiativtagande och drivs av att bidra med ständiga förbättringar. Då arbetet innebär mycket kontakter både externt och internt, är det viktigt att du har hög social kompetens, är förtroendeskapande och duktig på att bygga upp och underhålla olika nätverk.

Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du har erfarenheter av lagen om offentlig upphandling (från arbete eller skola), projektledning och category management.

Vi kommer att fästa stor vikt vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Inköpschef Anna Kalhblom
0152 293 91
HR Specialist Liselotte Flemmingsdotter
0152 291 62

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Strängnäs kommun, Inköpsenhet
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Provanställning kan bli aktuell. Tillträde 2016-08-22 eller enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 2 maj 2016

Besöksadress

Nygatan 10 64580 Strängnäs
None

Postadress

Nygatan 10
Strängnäs, 64580

Liknande jobb


Upphandlare

Upphandlare

18 mars 2024

18 mars 2024

Upphandlare

Upphandlare

15 mars 2024

13 mars 2024