Upphandlingsstrateg/upphandlare, Upphandlingscentrum

Arbetsbeskrivning

Upphandlingscentrum inom Landstinget i Östergötland ansvarar för landstingets samtliga upphandlingar av varor, utrustning, tjänster och entreprenader för hälso- och sjukvård, tandvård, IT-verksamheten och fastigheter. Enheten är en konsultativ, strategisk resurs för hela landstinget i upphandlingsfrågor. Den totala upphandlingsvolymen är cirka tre miljarder kronor per år.

Arbetsbeskrivning
Vi söker nu dig som har stor erfarenhet av upphandlings- och inköpsprocesser. Tjänsten är delad till en början mellan att arbeta som upphandlingsstrateg och upphandlare.

I rollen som upphandlingsstrateg har du funktionen som stöd till våra upphandlare, samt till våra beställande enheter gällande inköps- och upphandlingsfrågor när det gäller strategier och upplägg av upphandlingar. Du arbetar övergripande med samarbete och samordning inom regionen samt ska bistå organisationen i planering av upphandlingar och sammanställa övergripande inköpsbehov. Tjänsten kommer även innebära att du aktivt deltar i arbetet med övergripande strategier och implementering av regionens inköpsprocesser. Inom ditt upphandlingsområde förväntas du driva egna projekt samt delta i andra projekt och forum.

Som upphandlare innebär att du kommer arbeta i hela upphandlingsprocessen, från behovs- och marknadsanalys till anbudsförfrågan, utvärdering, förhandling och uppföljning av avtal. Du kommer att arbeta i nära samarbete med upphandlingsgrupper från regionens verksamheter och ansvara för kontakter med våra leverantörer.

Det ingår även att vara delaktig i att utveckla och effektivisera befintliga processer, metoder och rutiner avseende inköp och upphandling i syfte att skapa förutsättningar för organisationen att bedriva en ännu effektivare verksamhet.

Utbildning och erfarenhet
Vi söker dig med högskoleexamen inom ekonomi/juridik/teknik eller minst en 2-årig eftergymnasial utbildning med inriktning mot upphandling i kombination med tidigare yrkeserfarenhet, samt praktisk erfarenhet av LOU. Alternativt har du motsvarande utbildning och erfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Vidare har du flera års erfarenhet av strategiskt inköps- och upphandlingsarbete, till exempel planering, styrning och uppföljning inom inköps- och upphandlingsområdet. Vi ser även att du har erfarenhet av projektledarrollen. Du har dokumenterad erfarenhet av att självständigt ha genomfört upphandlingar inom LOU samt god kunskap om lagen om offentlig upphandling och andra tillämpliga regelverk. Det är meriterande om du har erfarenhet av att självständigt ha genomfört:



• upphandlingar för regioner eller landsting
• innovationsupphandlingar och/eller funktionsupphandlingar
• konkurrenspräglad dialog och/eller förhandlat förfarande


Du har lätt att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Dina IT-kunskaper är goda och du är van att arbeta med system för inköp, upphandling och avtal. Har du arbetat med upphandlingsverktyget TendSign är det en merit. Ett krav är att du har körkort för bil.

Personliga egenskaper
I ditt arbete ser vi att du är affärsmässig och professionell. Du är kvalitetsmedveten, stabil och kreativ. För att kunna utveckla vår verksamhet är du van vid att göra analyser av olika situationer och kan tillämpa dessa. Då du i din roll kommer hantera många kontaktytor så har du mycket god samarbetsförmåga och är tydlig i din kommunikation. Rollen kräver att du är serviceinriktad och har ett strukturerat arbetssätt med förmåga att motivera och engagera andra. I urvalsprocessen kommer stor vikt att läggas vid dina personliga egenskaper.

Anställning och information
Tjänsten är en tillsvidareanställning som kan komma att inledas med 6 månaders provanställning.

Upplysningar om tjänsten lämnas av:
Tf. Upphandlingschef Örjan Lehnberg, 010-103 03 22, 0725-39 43 09, orjan.lehnberg@regionostergotland.se

Fackliga företrädare:
Vision: Gabriella Engström, 010-103 03 31 SACO: Håkan Hultberg, 010-103 05 19

Ansökan
Sista ansökningsdag är den 10 oktober 2016. Vi arbetar med löpande urval så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem.

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag, som Region Östergötland inte har avtal med, samt försäljare av ytterligare platsannonser.
 

Region Östergötland

Kontaktpersoner på detta företaget

Malou Lindberg, Verksamhetschef
0705-22 80 91
Lisbeth Furberg, Vårdenhetschef
010-103 80 88
Asta Lindström, Vårdenhetschef
010-103 80 08
Susanna jangerot,

Pernilla Nordenryd, vårdenhetschef
010-1031232
Sigbritt Willers, Vårdenhetschef
010-1036791
Maria Renström, Vårdenehtschef
010-1036278
Helena Wintland, Vårdenhetschef
010-1043948
Björn Thyrberg, Vårdenhetschef
010 104 39 48

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Region Östergötland Finspång
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 22 september 2016

Besöksadress

Region Östergötland
None

Postadress

Region Östergötland
Finspång, 58191

Liknande jobb


Upphandlare

Upphandlare

18 mars 2024

18 mars 2024

Upphandlare

Upphandlare

15 mars 2024

13 mars 2024