Utbildningskonsult i mediehantering, Karlskrona

Arbetsbeskrivning

Att kommunicera med journalister Vill du hjälpa människor att bli bättre på att kommunicera med journalister, oavsett om det gäller ett popsnöre till nöjesreporter eller en bister skjutjärnsjournalist? Söker du ett roligt och kreativt extrajobb vid sidan av din nuvarande sysselsättning? Nyhetsvärdering är ett intressant fenomen. Om man är en kreativ, livsbejakande och berusad sångare så kan det räcka med att visa snoppen för en fotograf för att bli en riksnyhet - och få stor bild i tidningen. Vilken nudist lyckas med det? Om man är boxare kan till och med en handske få skymma familjejuvelerna, men ändå platsa som en nyhet. För många människor, som inte är kreativa sångare eller boxare, kan det vara betydligt svårare att få uppmärksamhet i media, även med goda ideer och samhällsnyttiga intentioner. Guppande täcken, bröstförstoringar och fylleslag i dokusåpor säljer lösnummer. Människor som samlar in pengar till välgörenhet, stickar vantar till ryska barnhemsbarn eller startar företag istället för att vara stamkund hos Arbetsförmedlingen möts långt ifrån alltid av massmedial generositet. Vanliga argument är: Det saknas nyhetsvärde, det är inte tillräckligt unikt och det har man redan skrivit om för två år sedan. Vi söker nu en trevlig och duktig medietränare. Utförligare information om uppdraget hittar du via länken längre ned. Kompetenskrav * Akademisk examen. Dubbla utbildningar är meriterande. * Minst tre års yrkeserfarenhet som heltidsarbetande journalist. Du ska ha arbetat med nyhetsjournalistik, men också inom andra redaktionella områden. * Din sociala kompetens är något utöver det vanliga inom mediebranschen. Du kan både se och känna för utsatta människor, men också ikläda dig rollen som kunnig och rak nyhetsreporter. Du är ett socialt proffs, lika van att kommunicera med skogshuggare som färgglada transvestiter, nyrika börsvd:ar och traditionsförespråkande aristokrater. * Mycket goda kunskaper inom vett och etikett. * Du är van att tala och agera inför mindre och större publikgrupper och trivs i den rollen. Meriterande erfarenheter * Yrkeserfarenhet av radio- och tv-journalistik är starkt meriterande. * Egna erfarenheter av att möta journalister i en annan yrkesmässig roll än journalistens. Vi ser gärna att du har erfarenheter av att arbeta från båda sidorna. * Erfarenhet av att arbeta som nyhetschef eller avdelningsredaktör. Ansökan Om du uppfyller kompetenskraven och känner genuint engagemang för uppdraget, då ser vi fram emot att få veta mer om dig. Skicka en komplett ansökan bestående av ett personligt brev samt en utförlig cv. I din ansökan vill vi också få svar på följande frågor: * Vad innebär medieträning för dig? * Hur förhåller du dig till medieträning av chefer "som skitit i det blå skåpet"? * Varför vill du arbeta med medieträning? * Har du tidigare erfarenhet av att medieträna personer? I så fall i vilken typ av sammanhang? * Ge tolv tips som en chef bör tänka på när han eller hon pratar med en journalist. Rangordna tipsen efter viktighetsprincip. * Hur förhåller du dig till uttrycken: "Syns man inte, så finns man inte" och "All publicitet är bra publicitet". Motivera varför. Om du uppfyller kompetenskraven och känner genuint engagemang för uppdraget, då ser vi fram emot att få veta mer om dig. Välkommen med din ansökan senast den 3 september 2010. Vi tar endast emot ansökningar via e-post. Läs och följ anvisningarna på följande sida: http://www.retoriksallskapet.se/Medietranare.htm Där hittar du mer information om uppdraget och Svenska Retoriksällskapet.

Sammanfattning

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024